A educação de crianças e jovens durante a pandemia da Covid-19. “Tem alguém aí, ou vamos apenas cumprir tarefas?”
The education of children and young people during the Covid-19 pandemic. "Is anyone there, or are we just going to do school work?"

Danielle do Nascimento Rezera, Raquel Gomes D'Alexandre

Resumo


A chegada do vírus Covid-19 ao Brasil redirecionou o olhar nacional para a crise científica instituída após os primeiros anos de governo do atual presidente da república, Jair Messias Bolsonaro. Objetivando entender o descontrole pandêmico no país e os efeitos na educação, tecemos considerações importantes em que se estabeleceu como mote epistemológico a compreensão do negacionismo científico articulado a antipolítica fundamental à condução do processo de alijamento dos direitos humanos. Buscamos no processo o entendimento crítico das condicionantes da educação obrigatória e como estas práticas são utilizadas como sinônimo de uma reconfiguração sobre as atividades laborais e atuação de entes privados no setor, indicando processos de precarizações do trabalho docente e da qualidade no sistema educacional público.

The education of children and youth during the Covid-19 pandemic. "Is there someone there, or are we just going to do tasks?"

The advent of the Covid-19 virus in Brazil has redirected the national eye to the scientific crisis instituted after the first years of government of the current president of the republic, Jair Messias Bolsonaro. In an effort to understand the lack of control of the pandemic in the country and its effects on education, we have made important considerations in which the understanding of scientific negationism articulated to the anti-politics fundamental to the conduction of the process of human rights alleviation has been established as an epistemological motto. In the process, we seek a critical understanding of the conditions of compulsory education and how these practices are used as a synonym for a reconfiguration of labor activities and the actions of private entities in the sector, indicating processes of precarious teaching work and quality in the public education system.

Keywords: Education, Covid-19, Negationism, Antipolitics, Neoliberal Reason


Palavras-chave


Educação, Covid-19, Negacionismo, Antipolítica; Razão Neoliberal

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DOI: http://dx.doi.org/10.17346/se.vol29.396

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