A Ciência no nosso dia-a-dia
Science in our daily life

José Ferreira Gomes

Resumo


A Ciência nunca esteve tão presente no espaço público como durante a Pandemia de COVID-19 e, contudo, permitiu interpretações muito diversas e reações anti-ciência muito fortes. Como poderemos explicar aos mais novos quais são os méritos e os limites da Ciência? Neste artigo usamos as discussões muito contrastantes sobre a resposta à pandemia para explicar o que é Ciência e afastar algumas pretensões mais simplistas dos seus sucessos.

Abstract

Science has never been so present in public space as during the COVID-19 Pandemic, and yet it allowed for very diverse interpretations and very strong anti-science reactions. How can we explain to the youngest what are the merits and limits of science? In this article we use the very contrasting discussions of the pandemic response to explain what science is and dispel some more simplistic claims to its successes.


Palavras-chave


Covid-19; Ensino da ciência

Texto Completo:

PDF HTML

Referências


Claeson, M. & Hanson, S. (2020). COVID-19 and the Swedish enigma. The Lancet, 397, 259-261.doi https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)32750-1

Financial Times. (2021). Coronavirus tracker: the latest figures as countries fight the Covid-19 resurgence. https://www.ft.com/content/a2901ce8-5eb7-4633-b89c-cbdf5b386938

House of Commons. (2021). Coronavirus: lessons learned to date. https://committees.parliament.uk/publications/7496/documents/78687/default/

Ritchie, H., Mathieu, E., Rodés-Guirao, L., Appel, C., Giattino, C., Ortiz-Ospina, E., Hasell, J., Macdonald, B., Beltekian, D. & Roser, M. (2020). Coronavirus Pandemic (COVID-19). https://ourworldindata.org/coronavirus




DOI: http://dx.doi.org/10.17346/se.vol31.446

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.

e-ISSN 1647-2144 | Periodicidade semestral |Creative Commons Attribution (BY-NC-SA 4.0) | ESE de Paula Frassinetti | Apoio 

Indexação: DOAJ | ERIHPLUS | Latindex catálogo 2.0MIAR |QOAM |QualisCapes | Genamics JournalSeek |InfoBase Index | REDIB | Google Scholar Metrics (GSMIndex Copernicus International|SJIF Journal Rank|OpenAire | OEIOpen Science Directory | ROAD | Crossref |Copac (Reino Unido)|Ulrich's Periodicals DirectorySUDOC (França)OAIster |RCAAP | OpenAireMir@belSherpa Romeo