And you, what do you think school is?

Authors

  • Sara Paredes Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação
  • Pedro Duarte Pereira Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29380

Abstract

The way we think school and, consequently, curriculum, is influenced by different ethical, social and pedagogical positions, by the historical time in which we live, by the political-social-cultural context in which we are inserted, by principles and beliefs that we reveal, the personal experience in school contexts, the dialogues that we develop and the worldview that we build as reflective beings (Author, 2021). However, when we regularly question the existence of the school institution, we are confronted by simple answers such as "to guard children and entertain them" and "to reproduce the established culture" (Coll et al., 2001, p.17). With the purpose of analyzing the perspectives that elementary school children have about what school is and what its purposes are, a case study was developed, taking as reference a Learning Centre. In this work, two data collection techniques were integrated, individual "micro-interviews" and group interviews. First, we discuss, from various perspectives of curriculum and education, what the purposes of the school are, and explore how the curriculum text reveals implications in the curriculum experienced, something that has an implicit dimension in the conception of school that each one builds. From an initial analysis, answers were obtained that privilege the academic nature of the school reality, favouring options such as "study, learn to read and do math". Such a position dialogues with other aspects that are particularly emphasized by the children, such as the dimensions associated with the student's craft, sociability, the built environment and a certain instrumental view of the curriculum.

References

Alarcão, I. (2001). Escola reflexiva e Nova racionalidade. ArtMed Editora.

Aoki, T. T. (2005). Curriculum in a new key: the collected works of Ted T. Aoki. Lawrence Erlbaum Associates.

Boavida, J. & Amado, J. (2008). Ciências da educação Epistemologia, Identidade e Perspetivas, (2ª ed.). Imprensa da Universidade de Coimbra.

Canha, B. (2021). Prefácio. In Em Pensar o desenvolvimento curricular: uma reflexão centrada no ensino. Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de educação.

Coll, C., Martin, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I. & Zabala, A. (2001). O Construtivismo na Sala de Aula. ASA Editores.

Costa, J. (2019). Prefácio. In J. Pacheco, Inovar para Mudar a Escola. Porto Editora.

Decreto-Lei nº55/2018 de 6 de julho. (2018). Diário da República n.º 129/2018, Série I de 2018-07-06, páginas 2928 – 2943.

Decreto-Lei nº 54/2018 de 6 de julho. (2018). Diário da República n.º 129/2018, Série I de 2018-07-06, páginas 2918 – 2928.

Duarte, P. (2021). Pensar o desenvolvimento curricular: uma reflexão centrada no ensino. Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação.

Leão, D. M. M. (1999). Paradigmas Contemporâneos de educação: Escola Tradicional e Escola Construtivista. Cadernos de Pesquisa, (107), 187-206.

Lei de Bases do Sistema Educativo n.º 46/86 de 14 de outubro. (1986). Diário da República n.º 237/1986, Série I de 1986-10-14.

Matos Vilar, A. (1994). Currículo e Ensino: para uma prática teórica. Edições ASA.

Moreira, A. I., Duarte, P., Rothes, L., & Diogo, F. (2020). “Eu, quando era pequeno, gostava da escola… de comer na cantina”: perspetiva(s) dos adultos sobre a organização escolar. Educação. https://doi.org/10.5902/1984644439626

Pacheco, J. A. (2019). Inovar para Mudar a Escola. Porto Editora

Silva, I. S., Veloso, A. L., & Keating, J. B. (2014). Focus group: Considerações teóricas e metodológicas. Revista Lusófona de educação, (26), 175-189.

Tadeu da Silva, T. (2010). Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo (3ª ed.). Autêntica.

Young, M. (2014). Teoria do currículo: o que é e porque é importante. Cadernos de Pesquisa, 44(151), 190-202.

Published

2022-12-30

How to Cite

Paredes, S., & Pereira, P. D. (2022). And you, what do you think school is?. Saber &Amp; Educar, 31(2). https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29380