Representations and perceptions of kindergarten teachers about their professional performance in the risks of children's development
DOI:
https://doi.org/10.25767/se.v30i.29477Keywords:
Kindergarten, Early interventionAbstract
Early intervention in childhood should start as soon as possible, in order, for the children with specific needs, to have the best of the chances of overcoming the difficulties associated with their risk of development. The professional role of those working with, or are involved on educational child organizations or programs, has been recognized as fundamental. The mixed methodology of this study gives a real account of the representations and perceptions of kindergarten teachers. They emphasize multidisciplinary teamwork, analyze professional valorization, as well as the conditions available for working, taken much into account the characteristics considered of concern in the profile of child development, and what needs or can be done/improved in the working performance of kindergarten teachers in early childhood intervention.
Keywords: Kindergarten Educator; Early intervention; Developmental Risk
References
Afonso, N. (2005). Investigação naturalista em educação. Um guia prático e crítico. Porto: Edições ASA.
Bairrão, J., & Almeida, I. (2003). Questões Atuais em Intervenção Precoce. Psicologia, vol. XVII, pp. 15-29.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Bell, J. (1997). Como realizar um projecto de investigação. Lisboa: Publicações Gradiva.
Boavida, Aguiar & McWilliam (2018). A intervenção precoce na infância e os contextos de educação de infância. Lisboa: CIED.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Cambridge MA: Harvard Univ. Press.
Caldeira, Z.S., Seixas, S.R. & Piscalho, I. (2017). Intervenção baseada nas rotinas. Revista da UIIPS- Unidade de Investigação do Instituto Politécnico de Santarém, vol.5 nº1, pp.62-80.
Correia, D. Álvares, J., Abel, M. (2003). Uma abordagem em Intervenção Precoce Centrada na Família. Cadernos de Educação de Infância, 67, 19-22.
Cunha, A. (2008). Ciência, tecnologia e sociedade na ótica docente: construção e validação e uma escala de atitudes. Campinas: Universidade Estadual de Campinas.
Decreto-lei nº 240/2001 de 30 de agosto. Diário da República n.º 201/2001, Série I-A. Lisboa: Ministério da Educação.
Decreto-lei nº 241/2001 de 30 de agosto. Diário da República n.º 201/2001, Série I-A. Lisboa: Ministério da Educação.
Decreto-lei nº 281/2009 de 6 de outubro. Diário da República n.º 172/1999, Série I-A. Lisboa: Ministério da Saúde.
Decreto-lei nº 54/2018 de 6 de julho. Diário da República nº 129/2018, Série I. Lisboa: Presidência do Concelho de Ministros.
Formosinho, J., & Niza, S. (2002). Anexo às recomendações sobre a iniciação às actividades de iniciação à Prática Profissional nos Cursos de Formação inicial de Professores. In Recomendações sobre a componente de prática profissional dos cursos de formação inicial de professores. Lisboa: INAFOP.
Franco, V. & Apolónio, A.M. (2010). Organização Diagnóstica em Intervenção Precoce. Évora: Departamento de Psicologia, UE.
Ghiglione, R., & Matalon, B. (2001). O inquérito por questionário: Teoria e prática. Oeiras: Celta Editora.
Gondin, S. (2003). Grupos Focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia, 12 (24), 149-161.
Hall, S. (2016). Cultura e representação. Rio de Janeiro: Editora PUC.
Matos, D.A.S. & Jardilino, J.R.L. (2016). Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Revista Educação & Formação, 1(3), 20-31.
Moscovici, S. (2009). Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, Editora Vozes.
Pinho, M. A., Cró, M. L., & Dias, M.L.V. (2014). A Formação de Educadores de Infância: Práticas Adequadas ao Contexto Educativo de Creche. Revista Portuguesa de Pedagogia, 47(1), 109-125.
Quivy, R., & Champenhoudt, V. L. (2013). Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: Gradiva.
Sameroff, A.J. & Fiese, B.H. (2000). Transactional regulation: The developmental ecology of early intervention. In J.P. Shonkoff & S.J.Meisels (Eds.). Handbook of Early Childhood intervention, (pp. 135-159). Cambridge: Cambridge Univ. Press.
Shaffer, D. W., & Serlin, R. (2004). What good are statistics that don’t generalize? Educational Researcher, 33(9), 14-25.
Veiga, L. & Gondin, S. M. G. (2001). A utilização de métodos qualitativos na ciência política e no marketing político. Opinião Pública, Campinas, 7, 1-15.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.
- The journal reserves the right to make the original, normative changes, spelling and grammar, in order to maintain the standard language of worship, while respecting the style of the authors.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.