Representations and perceptions of kindergarten teachers about their professional performance in the risks of children's development

Authors

  • Ana Paula Gomes Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
  • Natália Lourenço Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v30i.29477

Keywords:

Kindergarten, Early intervention

Abstract

Early intervention in childhood should start as soon as possible, in order, for the children with specific needs, to have the best of the chances of overcoming the difficulties associated with their risk of development. The professional role of those working with, or are involved on educational child organizations or programs, has been recognized as fundamental. The mixed methodology of this study gives a real account of the representations and perceptions of kindergarten teachers. They emphasize multidisciplinary teamwork, analyze professional valorization, as well as the conditions available for working, taken much into account the characteristics considered of concern in the profile of child development, and what needs or can be done/improved in the working performance of kindergarten teachers in early childhood intervention.

Keywords: Kindergarten Educator; Early intervention; Developmental Risk

References

Afonso, N. (2005). Investigação naturalista em educação. Um guia prático e crítico. Porto: Edições ASA.

Bairrão, J., & Almeida, I. (2003). Questões Atuais em Intervenção Precoce. Psicologia, vol. XVII, pp. 15-29.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Bell, J. (1997). Como realizar um projecto de investigação. Lisboa: Publicações Gradiva.

Boavida, Aguiar & McWilliam (2018). A intervenção precoce na infância e os contextos de educação de infância. Lisboa: CIED.

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Cambridge MA: Harvard Univ. Press.

Caldeira, Z.S., Seixas, S.R. & Piscalho, I. (2017). Intervenção baseada nas rotinas. Revista da UIIPS- Unidade de Investigação do Instituto Politécnico de Santarém, vol.5 nº1, pp.62-80.

Correia, D. Álvares, J., Abel, M. (2003). Uma abordagem em Intervenção Precoce Centrada na Família. Cadernos de Educação de Infância, 67, 19-22.

Cunha, A. (2008). Ciência, tecnologia e sociedade na ótica docente: construção e validação e uma escala de atitudes. Campinas: Universidade Estadual de Campinas.

Decreto-lei nº 240/2001 de 30 de agosto. Diário da República n.º 201/2001, Série I-A. Lisboa: Ministério da Educação.

Decreto-lei nº 241/2001 de 30 de agosto. Diário da República n.º 201/2001, Série I-A. Lisboa: Ministério da Educação.

Decreto-lei nº 281/2009 de 6 de outubro. Diário da República n.º 172/1999, Série I-A. Lisboa: Ministério da Saúde.

Decreto-lei nº 54/2018 de 6 de julho. Diário da República nº 129/2018, Série I. Lisboa: Presidência do Concelho de Ministros.

Formosinho, J., & Niza, S. (2002). Anexo às recomendações sobre a iniciação às actividades de iniciação à Prática Profissional nos Cursos de Formação inicial de Professores. In Recomendações sobre a componente de prática profissional dos cursos de formação inicial de professores. Lisboa: INAFOP.

Franco, V. & Apolónio, A.M. (2010). Organização Diagnóstica em Intervenção Precoce. Évora: Departamento de Psicologia, UE.

Ghiglione, R., & Matalon, B. (2001). O inquérito por questionário: Teoria e prática. Oeiras: Celta Editora.

Gondin, S. (2003). Grupos Focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia, 12 (24), 149-161.

Hall, S. (2016). Cultura e representação. Rio de Janeiro: Editora PUC.

Matos, D.A.S. & Jardilino, J.R.L. (2016). Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Revista Educação & Formação, 1(3), 20-31.

Moscovici, S. (2009). Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, Editora Vozes.

Pinho, M. A., Cró, M. L., & Dias, M.L.V. (2014). A Formação de Educadores de Infância: Práticas Adequadas ao Contexto Educativo de Creche. Revista Portuguesa de Pedagogia, 47(1), 109-125.

Quivy, R., & Champenhoudt, V. L. (2013). Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: Gradiva.

Sameroff, A.J. & Fiese, B.H. (2000). Transactional regulation: The developmental ecology of early intervention. In J.P. Shonkoff & S.J.Meisels (Eds.). Handbook of Early Childhood intervention, (pp. 135-159). Cambridge: Cambridge Univ. Press.

Shaffer, D. W., & Serlin, R. (2004). What good are statistics that don’t generalize? Educational Researcher, 33(9), 14-25.

Veiga, L. & Gondin, S. M. G. (2001). A utilização de métodos qualitativos na ciência política e no marketing político. Opinião Pública, Campinas, 7, 1-15.

Additional Files

Published

2021-10-25

How to Cite

Gomes, A. P., & Lourenço, N. (2021). Representations and perceptions of kindergarten teachers about their professional performance in the risks of children’s development. Saber &Amp; Educar, 30(1). https://doi.org/10.25767/se.v30i.29477