“They have more than a million around the world”
narratives from children in and about the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.25767/se.v30i.29479Keywords:
Pandemic, Interview with children, Children's perspectivesAbstract
The pandemic caused by the coronavirus will go down in history. Health measures to contain its progress, guided by the OMS, were drastic, which brought about a change in the relationships between people. In this article, we aim to hear the narratives of children from different regions of Brazil about their experiences in and about the Covid-19 pandemic. Supported by the contributions of the studies by Oliveira-Formosinho & Araújo (2008a); Oliveira-Formosinho & Araújo (2008b); Oliveira-Formosinho & Lino (2008) and Cruz (2008) about listening to children, an interview was carried out with 17 children from 4 to 8 years old. From this study, we understand that children, in addition to understanding the situation in which we find ourselves, point out perspectives regarding a possible post-pandemic time.
References
Campos, M., Almeida, A., Barreto, A., Dumont, E., Vieira, L. F., Baptista, M., Fochi, P., Coelho, R., Cruz, S. & Valverde, S. (2020). Para um retorno à escola e à creche que respeite os direitos fundamentais de crianças, famílias e educadores. Brasil, 10. https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/para_um_retorno_a_escola_e_a_creche-2.pdf
Casellato, G. (org.). (2015). O resgate da empatia: suporte psicológico ao luto não reconhecido. Summus.
Cruz, S. (2008). A qualidade da educação infantil, na perspectiva das crianças. In. Oliveira-Formosinho, J. (Org.). A escola vista pelas crianças. Porto Editora, 75 - 94.
Dewey, J. (2002). A escola e a sociedade e a criança e o currículo. Relógio D’água.
EECERA - European Early Childhood Education Research Association. (2014). Ethical Code for Early Childhood Researchers. http://www.eecera.org/wp-content/uploads/2016/07/EECERA-Ethical-Code.pdf
Folino, C., Alvaro, M. Massarani, L. & Chagas, C. (2021). A percepção de crianças cariocas sobre a pandemia de COVID-19, SARS-CoV-2 e os vírus em geral. Cadernos de Saúde Pública, 37(4) 1-13. http://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00304320
Freitas, B., Costa, A., Diogo, P. & Gaiva, M. (2021). O trabalho emocional em enfermagem pediátrica face às repercussões da COVID-19 na infância e adolescência. Revista Gaúcha de Enfermagem, 42. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20200217
Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal. (2021). Primeiríssima Infância – Interações na Pandemia: Comportamentos de pais e cuidadores de crianças de 0 a 3 anos em tempos de Covid-19. https://www.fmcsv.org.br/biblioteca/primeirissima-infancia-interacoes-pandemia-comportamentos-cuidadores-criancas-0-3-anos-covid-19/
James, A. (2019). Dando voz às vozes das crianças: práticas e problemas, armadilhas e potenciais. Zero-a-Seis, 21(40), 219-248. https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2019v21n40p219
Jiao, W. Y., Wang, L., Liu, J., Fang, S., Jiao, F., Pettoello-Mantovani, M. & Somekh, E. (2020). Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. J. Pediatr. 264-266. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.03.013
Laguna, T., Hermanns, T., Silva, A., Rodrigues, L. & Abaid, J. (2021). Educação remota: desafios de pais ensinantes na pandemia. Rev. Bras. Saúde Matern. Infant., 21, 403-412. https://www.scielo.br/j/rbsmi/a/PGF37qhRQP9HYFH5TSv89zR/?format=pdf〈=pt
Lopes, E., Park, M. (2007). Representação Social de crianças acerca do velho e do envelhecimento, Estudos de Psicologia, 12(2),141-148. https://www.scielo.br/j/epsic/a/7PjmrmCkjV8grVf59wZDpjd/abstract/?lang=pt
Malaguzzi, L. (2001). La educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.
Manitto, A., Chiesa, A., Abuchaim, B., Kirschbaum, C., Santos, D., Mello, D., Louzada, F.,Serebrinic, V. (2020). Edição Especial: Repercussões da Pandemia de COVID-19 no Desenvolvimento Infantil. Consultado em 11/7/ 2021, disponível em: https://ncpi.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Working-Paper-Repercussoes-da-pandemia-no-desenvolvimento-infantil-3.pdf
Muratori, P. & Ciacchini, R. (2020). Children and the COVID-19 transition: Psychological reflections and suggestions on adapting to the emergency. Clinical Neuropsychiatry, 17(2),131-134. https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/en/covidwho-380324
Oliveira-Formosinho, J. & Araújo, S. (2008a). Escutar as vozes das crianças como meio de (re)construção de conhecimento acerca da infância: algumas implicações metodológicas. In Oliveira-Formosinho, J. (Org.), A escola vista pelas crianças (pp.11 – 30). Porto Editora.
Oliveira-Formosinho, J. & Araújo, S. (2008b). A construção social da moralidade: a voz das crianças. In. Oliveira-Formosinho, J. (Org.), A escola vista pelas crianças (pp. 31 – 54). Porto Editora.
Oliveira-Formosinho, J.& Lino, D. (2008). Os papéis das educadoras: as perspectivas das crianças. In. Oliveira-Formosinho, J. (Org.), A escola vista pelas crianças (pp. 55 - 74). Porto Editora.
OPAS - Organização Pan-Americana da Saúde. (2020). Uso de máscara no contexto da COVID-19. Consultado em 14/7/21, disponível em: https://www.paho.org/pt/materiais-comunicacao-sobre-covid-19#atividade.
Paludo, E. (2020). Os desafios da docência em tempos de pandemia. Em Tese, 17(2),44-53. https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/1806-5023.2020v17n2p44
Presa, J., Ville, A., Staszczak, L. (2020). Quem está olhando pela saúde mental das crianças brasileiras durante a pandemia? Revista Residência Pediátrica. https://doi.org/10.25060/residpediatr.
Rondini, C. A., Pedro, K. M. & Duarte, C. (2020). Pandemia do Covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Educação, 10(1), 41 - 57. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57
Sá, C., Pombo, A. Luz, C., Rodrigues, L. & Cordovil, R. (2021). Distanciamento Social Covid-19 no Brasil: Efeitos sobre a rotina de atividade física de famílias com crianças. Rev. Paul. Pediatr. 39, 1-8. https://doi.org/10.1590/1984-0462/2021/39/2020159
SBP - Sociedade Brasileira de Pediatria. (2019). Manual de orientação #menos telas #mais saúde. https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22246c-ManOrient_-__MenosTelas__MaisSaude.pdf
UNICEF. (2021). Cenário da exclusão escolar no Brasil: Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. São Paulo: CENPEC/UNICEF. https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf
Vygostsky, L. (1998). O desenvolvimento psicológico na infância. Rio de Janeiro: Martins Fontes.
Wang, G., Zhang, Y, Zhao, J. & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395 (10228), 945-947. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X
WHO - World Health Organization. (2020). Advice on the use of masks in the context of COVID-19. Geneva. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.
- The journal reserves the right to make the original, normative changes, spelling and grammar, in order to maintain the standard language of worship, while respecting the style of the authors.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.