Alpha, the Hyper-Connected Generation and Emotional Education
Keywords:
Geração Alpha, Hiperconexão, Habilidades SocioemocionaisAbstract
A chamada Geração Alfa é composta por todos os cidadãos nascidos após 2010. Estudos afirmam que esta geração é a primeira 100% tecnológica e hiperconectada, porém, apesar de todas as tecnologias oferecidas, carece de habilidades socioemocionais. Para que a aprendizagem de habilidades socioemocionais ocorra entre os jovens, ela precisa ser incentivada. Nesse sentido, a educação socioemocional visa desenvolver competências e habilidades que promovam pessoas capazes e confiantes para lidar com frentes, medos e ansiedades. Assim, este artigo tem como objetivo discutir a educação socioemocional de pertencer à geração alfa em um mundo cada vez mais tecnológico. A metodologia utilizada enquadra-se em um artigo de reflexão teórica, por meio de uma revisão da literatura sobre o assunto.Como resultado, descobri-se que esta geração requer de uma educação integral e humanizadora.
References
Alzina, R. B.,González, J.C.P. & Navarro, E.G. (2015). Inteligencia Emocional en Educación. Sintesis.
Amaral, L. (outubro, 2015). Excesso de informações pode prejudicar a memória e tomadas de decisão. Estadão. https://emais.estadao.com.br/noticias/bem-estar,excesso-de-informacoes-pode-prejudicar-memoria-e-tomadas-de-decisoes,10000000331
Bisquerra, R. (Coord.). (2012) ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia. Hospital Sant Joan de Déu. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/3483_d_Cuaderno_Faros_6.pdf
Bisquerra, R. & Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Facultad de Educación. UNED Educación XX1, 10, 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
Brewer, G. & Kerslake, J. (2015). Cyberbullying, autoestima, empatia e solidão. Computers. Human Behavior, 48, 255-260. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.01.073
Casel. Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning Programs. (2020). Social and emotional learning (SEL) Competencies. University of Illinois at Chicago. https://casel.org/fundamentals-of-sel/what-is-the-casel-framework/
Camboim, A.F.L. & Barros, A.C.P. (2010). Relacionamento Mercadológico com os Cibernativos na Internet. In Anais do XII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste. Intercom. http://www.intercom.org.br/papers/regionais/nordeste2010/resumos/R23-0825-1.pdf
Eckert, S., Sopory, P., Day, A., Wilkins, L., Padgett, D., Novak, J., Noyes, J., Nyka, A., Vanderfort, M.& Gamhewage, G. (2017). Health-related disaster communication and social media: Mixed-method systematic review. Health Communication, 33(12), 1389-1400. https://doi.org/10.1080/10410236.2017.1351278
Elphinston, R. A. &, Noller, P. (2011). Time to face it! Facebook intrusion and the implications for romantic jealousy and relationship satisfaction. Cyberpsychol Behav Soc Netw, 14(11), 631-635. https://doi.org/10.1089/cyber.2010.0318
Goleman, D. (2001). Inteligência emocional: a teoria revolucionária que define o que é ser inteligente, (45ª ed.). Objetiva.
Gonçalves, J., Miranda, M. & Gonçalves Júnior, E. (2020). Uma reflexão sobre a parceria da família e escola em tempos de COVID-19: Aspectos pedagógicos, econômicos e jurídicos. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 11(6),141-154. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/economicos-e-juridicos.
Holland, G. & Tiggemann, M. (2016). A systematic review of the impact of the use of social networking sites on body image and disordered eating outcomes. Body image, 17, 100-110. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.02.008
Maidel, S. & Vieira, M. L. (2015). Mediação parental do uso da internet pelas crianças. Psicol. rev. (Belo Horizonte), 21(2), 293-313. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682015000200006
Maslen, S.& Lupton, D. (2018). You can explore it more online: a qualitative study on Australian women’s use of online health and medical information. BMC Health Serv Res 18, 916. https://doi.org/10.1186/s12913-018-3749-7
Maurício, L. V. (2009). Políticas públicas, tempo, escola. In L. Coelho, (Org.), Educação integral em tempo integral: estudos e experiências em processo (pp. 53-68). DP&A/ FAPERJ.
Marturano E.M. (2006). O inventário de recursos do ambiente familiar. Psicol Reflexão Crítica 19(3), 498.
Maya, A. K., Castro, S. B.& Amaral, M. C. (2020). Infoxicação, políticas públicas e educação. ScientiaTec: Revista de Educação, Ciências e Tecnologia do IFRS, 7(1), Edição Especial 4º Seminário de Pós-Graduação do IFRS 2020.
Mayer, J., Caruso, D. R. & Salovey, P. (2000). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4),267-298.
Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. J. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators, (pp. 3-31). Basic Books.
McCrindle, M. (2015). Generation alpha: Mark Mccrindle Q&A with the New York times. https://mccrindle.com.au/insights/blog/generation-alpha-mark-mccrindle-q-new-york-times.
McCrindle, M.& Fell, A. (2021). Generation Alpha: understanding our children and helping them thrive. McCrindle Research Pty Ltd.
Peralta, G. (2018). Fear of Missing Out (FoMO). Medium. https://medium.com/giovana-peralta/fear-of-missing-out-fomo-82a50a7d119d.
Pitts. C. (2020). Three ways to support students’ emotional well-being during the Pandemic. Edutopia. https://www.edutopia.org/article/3-ways-support-students-emotional-well-being-during-pandemic.
Possebon, E. G.(2018). Educação emocional: aplicações. Libellus Editorial.
Ridout, B. & Campbell, A. (2018). The use of social networking sites in mental health interventions for young people: A systematic review. Journal of Medical Internet Research, 20(12), 1-11.
RSPH. Royal Society for Public Health. (2017). Social media and young people's mental health and wellbeing. https://www.rsph.org.uk/static/uploaded/d125b27c-0b62-41c5-a2c0155a8887cd01.pdf
Sá, R. (2019). Hiperconectados: Perfil e comportamento dos nativos digitais. Pós-Graduação em Comunicação Social- Universidade Metodista de São Paulo. http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1853/2/Reinaldo%20de%20Sa%20Cirilo2.pdf.
Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–221.
Salovey, P.& Sluyter, D.J. (1997). Emotional development and emotional intelligence. educational implications. Basic Books.
SBP. Sociedade Brasileira de Pediatria. (2020). SBP atualiza recomendações sobre saúde de crianças e adolescentes na era digital. https://www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/sbp-atualiza-recomendacoes-sobre-saude-de-criancas-e-adolescentes-na-era-digital/
Stronge, S., Greaves, L.M., Milojev, P., West-Newman, T., Barlow, F. K.& Sibley, C. G. (2015). Facebook is linked to body dissatisfaction: Comparing users and non-users. Sex Roles, 73(5-6), 200-213. http://dx.doi.org/10.1007/s11199-015-0517-6
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (2007). Convenção sobre a proteção e promoção da diversidade das expressões culturais. http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001502/150224POR.pdf.
Velho, S. R. K., Simonetti, M. L., De Souza, C. R. P. & Ikegami, M. I. (2017). Nível de Maturidade Tecnológica: uma sistemática para ordenar tecnologias. Parceiras Estratégicas (Brasília-DF), 22(5), seção 4.
http://seer.cgee.org.br/index.php/parcerias_estrategicas/article/viewFile/867/79
Young, K. S.& Abreu, C. N. (2018). Dependência de Internet. Manual e Guia de Avaliação e Treinamento. Artmed.
Wiederhold, B. K. (2013). In a disaster, social media has the power to save lives (Editorial). Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(11), 781-782.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.
- The journal reserves the right to make the original, normative changes, spelling and grammar, in order to maintain the standard language of worship, while respecting the style of the authors.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.