Sustainability and Collaborative Teaching in schools
an interdisciplinary experience in the SustentaCAp2030 Project
DOI:
https://doi.org/10.25767/se.v31i1.29839Keywords:
Poverty, Sustainable development, Racism, EducationAbstract
This study is within the scope of an international panorama of public policies, encouraged for the use of interdisciplinarity with high school students. The aim of this article is to describe the impact of a dynamic pedagogical practice in an interdisciplinary project on sustainability, whose participants were high school students from a Brazilian public school. To achieve this objective, a qualitative investigation of exploratory nature was carried out, with the application of a question form for data collection. The technique of content analysis was used as methodological support for data processing. The results show students' perception about the situation of extreme poverty in the Brazilian population, which occurs due to the history of colonialism, slavery and racism.
References
Almeida, S. L. (2019). As três concepções de racismo: individualista, institucional e estrutural. In S. L. Almeida, Racismo estrutural (pp. 24-38). Pólen.
Amado, J. (2013). Manual de investigação qualitativa em educação. Imprensa da Universidade de Coimbra.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.
Bogdan, R.& Biklen, S. (2013). Investigação Qualitativa em Educação. Porto Editora.
Carneiro, A. S. (2005). A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. Tese de doutoramento, Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de São Paulo, Brasil.
Fiorentini, D. (2010). Desenvolvimento profissional e comunidades investigativas. In A. Dalben, J. Diniz; L. Leal & L. Santos (Orgs.), Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino Convergências e Tensões no Campo da Formação e do Trabalho Docente: Políticas e Práticas Educacionais (pp. 570-590). Autêntica.
Freitas, M., Nacarato, A., Passos, C., Fiorentini, D., Freitas, F., Rocha, I., & Miskulin, R. (2005). O desafio de ser professor de Matemática hoje no Brasil. In D. Fiorentini & A. Nacarato (Orgs.), Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: Investigando e teorizando a partir da prática (pp. 89-105). Musa.
Governo Federal – GF, Brasil. (2010). Estatuto da Igualdade Racial. Lei n. 12.288. Brasília.
Hooks, B. (2013). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Martins Fontes.
Larrosa, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28.
Lopes, C. (2014). As Narrativas de Duas Professoras em seus Processos de Desenvolvimento Profissional em Educação Estatística. Bolema, 28(49), 841-856.
Ocampo, D. M., Santos, M. E. T. & Folmer, V. (2016). A Interdisciplinaridade no Ensino É Possível? Prós e contras na perspectiva de professores de Matemática. Bolema, 30(56), 1014-1030.
Oliveira, I. V. (2017). Escrevivências e limites da identidade na produção de intelectuais negras. Currículo sem Fronteiras, 17(3), 633-658.
Pereira, A. A. (2014). Relações étnico-raciais na história e no Brasil. In: Pereira, A. A. (Org.). Educação das relações étnico-raciais no Brasil: trabalhando com histórias e culturas africanas e afro-brasileiras nas salas de aula (v.1, pp. 61-74). Fundação Vale/UNESCO.
Pérez-Gómez, A. I. (1998). Os processos de ensino e aprendizagem: análise didática das principais teorias de aprendizagem. In Gimeno Sacristán, j.& Pérez-Gómez, A. I. (Orgs.), Compreender e transformar o ensino, (4ª ed., pp. 27-51). Artmed.
Plano Nacional de Educação – PNE. Ministério de Educação e Cultura. (2014). Lei n° 13.005, de 25 de Junho de 2014. Estabelece o Plano Nacional da Educação, com vigência de 2014 a 2024. MEC.
Ponte, J. (2014). Formação do professor de Matemática: Perspetivas atuais. In J. Ponte (Org.), Práticas Profissionais dos Professores de Matemática (pp. 343-358). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.
- The journal reserves the right to make the original, normative changes, spelling and grammar, in order to maintain the standard language of worship, while respecting the style of the authors.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.