Sustainability and Collaborative Teaching in schools

an interdisciplinary experience in the SustentaCAp2030 Project

Authors

  • Daniella Assemany Universidade Federal do Rio de Janeiro; CIDTFF-Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores
  • Jorge Felipe Marçal Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v31i1.29839

Keywords:

Poverty, Sustainable development, Racism, Education

Abstract

This study is within the scope of an international panorama of public policies, encouraged for the use of interdisciplinarity with high school students. The aim of this article is to describe the impact of a dynamic pedagogical practice in an interdisciplinary project on sustainability, whose participants were high school students from a Brazilian public school. To achieve this objective, a qualitative investigation of exploratory nature was carried out, with the application of a question form for data collection. The technique of content analysis was used as methodological support for data processing. The results show students' perception about the situation of extreme poverty in the Brazilian population, which occurs due to the history of colonialism, slavery and racism.

References

Almeida, S. L. (2019). As três concepções de racismo: individualista, institucional e estrutural. In S. L. Almeida, Racismo estrutural (pp. 24-38). Pólen.

Amado, J. (2013). Manual de investigação qualitativa em educação. Imprensa da Universidade de Coimbra.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.

Bogdan, R.& Biklen, S. (2013). Investigação Qualitativa em Educação. Porto Editora.

Carneiro, A. S. (2005). A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. Tese de doutoramento, Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de São Paulo, Brasil.

Fiorentini, D. (2010). Desenvolvimento profissional e comunidades investigativas. In A. Dalben, J. Diniz; L. Leal & L. Santos (Orgs.), Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino Convergências e Tensões no Campo da Formação e do Trabalho Docente: Políticas e Práticas Educacionais (pp. 570-590). Autêntica.

Freitas, M., Nacarato, A., Passos, C., Fiorentini, D., Freitas, F., Rocha, I., & Miskulin, R. (2005). O desafio de ser professor de Matemática hoje no Brasil. In D. Fiorentini & A. Nacarato (Orgs.), Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: Investigando e teorizando a partir da prática (pp. 89-105). Musa.

Governo Federal – GF, Brasil. (2010). Estatuto da Igualdade Racial. Lei n. 12.288. Brasília.

Hooks, B. (2013). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Martins Fontes.

Larrosa, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28.

Lopes, C. (2014). As Narrativas de Duas Professoras em seus Processos de Desenvolvimento Profissional em Educação Estatística. Bolema, 28(49), 841-856.

Ocampo, D. M., Santos, M. E. T. & Folmer, V. (2016). A Interdisciplinaridade no Ensino É Possível? Prós e contras na perspectiva de professores de Matemática. Bolema, 30(56), 1014-1030.

Oliveira, I. V. (2017). Escrevivências e limites da identidade na produção de intelectuais negras. Currículo sem Fronteiras, 17(3), 633-658.

Pereira, A. A. (2014). Relações étnico-raciais na história e no Brasil. In: Pereira, A. A. (Org.). Educação das relações étnico-raciais no Brasil: trabalhando com histórias e culturas africanas e afro-brasileiras nas salas de aula (v.1, pp. 61-74). Fundação Vale/UNESCO.

Pérez-Gómez, A. I. (1998). Os processos de ensino e aprendizagem: análise didática das principais teorias de aprendizagem. In Gimeno Sacristán, j.& Pérez-Gómez, A. I. (Orgs.), Compreender e transformar o ensino, (4ª ed., pp. 27-51). Artmed.

Plano Nacional de Educação – PNE. Ministério de Educação e Cultura. (2014). Lei n° 13.005, de 25 de Junho de 2014. Estabelece o Plano Nacional da Educação, com vigência de 2014 a 2024. MEC.

Ponte, J. (2014). Formação do professor de Matemática: Perspetivas atuais. In J. Ponte (Org.), Práticas Profissionais dos Professores de Matemática (pp. 343-358). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Additional Files

Published

2022-03-18

How to Cite

Assemany, D., & Marçal, J. F. (2022). Sustainability and Collaborative Teaching in schools: an interdisciplinary experience in the SustentaCAp2030 Project. Saber &Amp; Educar, 31(1). https://doi.org/10.25767/se.v31i1.29839