Sustainable Development Goals and Online Psychological Intervention:An Educational Experience

Uma Experiência Educativa

Authors

  • Rute F. Meneses FCHS, Universidade Fernando Pessoa; FP-I3ID, CTEC, Universidade Fernando Pessoa

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v31i1.29840

Keywords:

Sustainable Development Goals, Online Psychological Intervention, University Students

Abstract

Given the current challenges, namely in terms of production, dissemination and application of scientific knowledge in the context of the COVID-19 pandemic and the Sustainable Development Goals (SDGs), it is urgent to optimize the responses of the educational community. Therefore, based on the literature and on previous teaching experiences (own and from others), a project was developed within the scope of the 1st Cycle of Studies in Psychology, bearing in mind the SDGs 3, 4, 5, 10, 15 and 17. The project involved 3rd year students enrolled in a compulsory curricular unit in 2020/21. Thus, the aim of the present study is to share this educational experience, i.e., to report its framework, process and results. The proposal was very well received by the students, who developed and tested 24 relaxation videos aimed at Portuguese adults. The results suggest that this educational experience stimulated the development of skills aligned with the SDGs and that the materials created and tested have potential for online psychological intervention in the context of the COVID-19 pandemic, promoting the change of cognitions, affects and behaviors related to health.

References

Almeida, N., Rebessi, I. P., Szupszynski, K., & Neufeld, C. B. (2021). Uma intervenção de Terapia Focada na Compaixão em Grupos Online no contexto da pandemia por COVID-19. Psico, 52(3), e41526. doi:10.15448/1980-8623.2021.3.41526

Brog, N. A., Hegy, J. K., Berger, T., & Znoj, H. (2021). An internet-based self-help intervention for people with psychological distress due to COVID-19: Study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 22, 171. doi:10.1186/s13063-021-05089-9

Carvalho, R. G., Fonseca, A. D., Dores, A. R., Santos, C. M., Batista, J., Salgado, J., Sousa, M., & Grupo de Trabalho em Psicologia e eHealth da Ordem dos Psicólogos Portugueses. (2019). Linhas de Orientação para a Prestação de Serviços de Psicologia Mediados por Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC). https://www.ordemdospsicologos.pt/ficheiros/documentos/guidelines_opp_psicologia_ehealth.pdf

Duarte, J. B. (2008). Estudos de caso em educação. Investigação em profundidade com recursos reduzidos e outro modo de generalização. Revista Lusófona de Educação, 11, 113-132.

Global Compact Network Portugal. (s.d.a). Objetivo 3: Saúde e Bem-Estar. Recuperado a 19 de Março de 2022, de https://globalcompact.pt/index.php/pt/ agenda-2030/85-objetivo-3-saude-e-bem-estar

Global Compact Network Portugal. (s.d.b). Objetivo 4: Educação de qualidade. Recuperado a 19 de Março de 2022, de https://globalcompact.pt/index.php/pt/ agenda-2030/86-objetivo-4-educacao-de-qualidade

Global Compact Network Portugal. (s.d.c). Objetivo 5: Igualdade de Género. Recuperado a 19 de Março de 2022, de https://globalcompact.pt/index.php/pt/ agenda-2030/87-objetivo-5-igualdade-de-genero

Global Compact Network Portugal. (s.d.d). Objetivo 10: Reduzir as Desigualdades. Recuperado a 19 de Março de 2022, de https://globalcompact.pt/index.php/ pt/agenda-2030/92-objetivo-10-reduzir-as-desigualdades

Global Compact Network Portugal. (s.d.e). Objetivo 17: Parcerias para a Implementação dos Objetivos. Recuperado a 19 de Março de 2022, de https://globalcompact.pt/index.php/pt/agenda-2030/99-objetivo- -17-parcerias-para-a-implementacao-dos-objetivos

Meneses, R. F. (2018a). Adaptação da Terapia de Bem- -Estar de Fava para grupo de idosos. The Psychologist: Practice & Research Journal, 1(1), S72-S75. [Book of Proceedings 4º Congresso Ordem dos Psicólogos Portugueses]

Meneses, R. F. (2018b). Promoção grupal do bem-estar de idosos: Reflexões sobre a avaliação da satisfação. The Psychologist: Practice & Research Journal, 1(1), S410-S411. [Book of Proceedings 4º Congresso Ordem dos Psicólogos Portugueses]

Meneses, R. F. (2019a). Construção de um recurso de lazer e objectivos do desenvolvimento sustentável. In A. C. Madeira, A. C. Freitas, A. T. Marques, C. A. V. Costa, J. M. Dias, M. F. Pereira, P. C. Rego, S. Mendes, & R. T. Gaspar (Eds.), Livro de Resumos – 1ª Conferência Campus Sustentável – Desenvolvimento Sustentável: Instituições de Ensino Superior como Agentes de Mudança (pp. 159-160). Universidade do Porto – Faculdade de Engenharia. Meneses, R. F. (2019b). Implementar objectivos do desenvolvimento sustentável: Contributos de uma unidade curricular de Psicologia. In A. C. Madeira, A. C. Freitas, A. T. Marques, C. A. V. Costa, J. M. Dias, M. F. Pereira, P. C. Rego, S. Mendes, & R. T. Gaspar (Eds.), Livro de Resumos – 1ª Conferência Campus Sustentável – Desenvolvimento Sustentável: Instituições de Ensino Superior como Agentes de Mudança (pp. 85-86). Universidade do Porto – Faculdade de Engenharia.

Meneses, R. F., Guimarães, R., Fernandes, V., Nascimento, M. S., Melo, A., Caprichoso, D., ... Neves, I. (2011). Development of a group intervention focusing anxiety and depression: The experience of a university clinic. In G. Moita, A. R. Torres, & L. Ribeiro (Eds.), Proceedings of the 4th Regional Mediterranean and Atlantic Congress of the IAGP – International Association for Group Psychotherapy and Group Processes (pp. 71-78).

Sociedade Portuguesa de Psicodrama. Nações Unidas – Centro Regional de Informação para a Europa Ocidental. (s.d.). Objetivos de desenvolvimento sustentável. Recuperado a 30 de Outubro de 2021, de https://unric.org/pt/objetivos-de-desenvolvimento-sustentavel/

Neufeld, C. B., Rebessi, I. P., Fidelis, P. C. B., Rios, B. F., Albuquerque, I. L. S. D., Bosaipo, N. B., ... & Szupszynski, K. P. D. R. (2021). LaPICC contra COVID-19: Relato de uma experiência de terapia cognitivo-comportamental em grupo online. Psico, 52(3), e41554. doi:10.15448/1980- 8623.2021.3.41554

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372, n71. doi: 10.1136/bmj.n71

Ribeiro, E., Pereira, A. R., Gonçalves, M. M., & Sampaio, A. (2020). Impacto psicológico da pandemia em estudantes universitários e a Linha de Apoio Psicológico SOS COVID-19 (APsi-UMinho e EPsi). In M. Martins, & E. Rodrigues (Eds.), A Universidade do Minho em tempos de pandemia: Tomo II: (Re)Ações (pp. 23-40). UMinho Editora. doi:10.21814/uminho.ed.24.2

VanWynsberghe, R., & Khan, S. (2007). Redefining case study. International Journal of Qualitative Methods, 6(2), 80-94. doi:10.1177/160940690700600208

White, V., Linardon, J., Stone, J. E., Holmes-Truscott, E., Olive, L., Mikocka-Walus, A., ... Speight, J. (2020). Online psychological interventions to reduce symptoms of depression, anxiety, and general distress in those with chronic health conditions: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Psychological Medicine, 1-26. doi:10.1017/S0033291720002251

World Health Organization Global Observatory for eHealth. (2011). mHealth: New horizons for health through mobile technologies: second global survey on eHealth. https://apps.who.int/iris/handle/10665/44607

World Health Organization. (2018). Seventy-first World Health Assembly Agenda item 12.4. WHA71.7. https:// apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA71/A71_ R7-en.pdf

World Health Organization. (s.d.a). eHealth. Recuperado a 29 de Outubro de 2021, de http://www. emro.who.int/health-topics/ehealth/ World Health Organization. (s.d.b). Using e-health and information technology to improve health. Recuperado a 29 de Outubro de 2021, de https://www.who.int/ westernpacific/activities/using-e-health-and- -information-technology-to-improve-health

Zamorano, A. C., Marchena-Consejero, E., Hervías- -Ortega, F., Menacho-Jiménez, I., & Mera-Cantillo, C. (2017). A review of Online Psychological Interventions. In Proceedings of the 5th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2017). Association for Computing Machinery. doi:10.1145/3144826.3145410

Additional Files

Published

2022-03-21

How to Cite

Meneses, R. F. . (2022). Sustainable Development Goals and Online Psychological Intervention:An Educational Experience: Uma Experiência Educativa. Saber &Amp; Educar, 31(1). https://doi.org/10.25767/se.v31i1.29840