Experience and Childhood

Authors

  • Paula Cristina Pereira Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v32i1.33938

Keywords:

Education Philosophy, Childhood

Abstract

The aim of this text is to articulate two philosophical specificities of education: experience and childhood; in a register of rationality that can be called a regime of possibilities and wandering. In other words, to configure education in a regime that is always open to new ways of thinking and to the plasticity of skills of feeling, thinking, imagining, doing, and communicating. To build processes of emancipation, despite a legacy of bivalent logic that has established privileged ways of thinking, exponentiated in the instrumental reason of the technological-political management of the capitalist model and in the rejection or absence of experience in contemporary societies. 

References

Agambem, G. (2000). Enfance et histoire. Payot.

Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação,19, 20-28.

Cruz, M. T. (1998). Experiência e experimentação. Notas sobre a euforia e disforia a respeito da arte e da técnica. Revista de Comunicação e Linguagens, 25/26, 425-434.

Foucault, M. (1994). História da sexualidade. II: O Uso dos Prazeres Relógio D'Água.

Heidegger, M. (1959). Qu’Appelle-t-on Penser? Presses Universitaire.

Heidegger, M. (2002). Caminhos de Floresta. Fundação Calouste Gulbenkian.

Huizinga, J. (2001). Homo Ludens. O jogo como elemento da cultura. Editora Perspectiva.

Maestre, J. M. (1998), Elementos de Antropología Pedagógica, Madrid, Ediciones Rialp.

Pereira, P. C. (2006), Do Sentir e do Pensar. Ensaio para uma antropologia (experiencial) de matriz poética. Edições Afrontamento.

Pereira, P. C. (2008). De la spécificité philosophique de l'éducation. Penser l’éducation, 23, 77-87.

Pereira, P. C. (2012). A Filosofia e a maturidade dos estados nascentes. Ágora, Papeles de Filosofía, 31(1) 153-162.

Perniola, M. (1993). Do Sentir. Presença.

Robins, K. (2003). O Toque do Desconhecido. Revista de Comunicação e Linguagens, 31, 27-57.

Schiller, F. (1994). Sobre a Educação Estética do Ser Humano numa série de cartas e outros textos. Imprensa Nacional Casa da Moeda.

Sousa, E. (1984). Mitologia. Guimarães Editores.

Sousa, E. (2000). Origem da poesia e da Mitologia e outros ensaios dispersos. Imprensa Nacional-Casa da Moeda.

Published

2023-12-15 — Updated on 2023-12-15

How to Cite

Pereira, P. C. (2023). Experience and Childhood. Saber &Amp; Educar, 32. https://doi.org/10.25767/se.v32i1.33938

Issue

Section

Investigadores Convidados