Ensinar História a alunos com Autismo

desafios e estratégias

Authors

  • Helena Vieira CITCEM-FLUP

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v33i1.37360

Keywords:

History Teaching, Autism Spectrum Disorder (ASD), Inclusive Pedagogical Resources, Inclusive Education.

Abstract

The aim of this work is to pave the way for more inclusive History classes, where teachers address the needs of all students, with a particular focus on the challenges and opportunities in teaching History to students with Autism Spectrum Disorder (ASD). After reviewing the scarce specific literature on teaching History to autistic students, an empirical study was conducted with a small sample of teachers to identify the challenges they face when working with these students, as well as some of the pedagogical and didactic strategies and resources they use in their practice.

The results demonstrated the need for greater investment in teacher training, as well as the urgency of utilizing inclusive resources that are still largely unknown to educators. By implementing these and other strategies, it may be possible to overcome some of the difficulties highlighted in this study.

References

Alves, E. (2022). O trabalho colaborativo entre professores numa perspetiva de Inclusão de alunos com Transtorno do espectro do Autismo [Tese de Mestrado, Instituto Politécnico de Leiria.] RCAAP. https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/42323/1/ELDER_ALVES.pdf

American Psychiatric Association. (2022). DSM-5-TR. https://www.migna.ir/images/docs/files/000058/nf00058253-2.pdf

Araújo, G. (2016). Recursos pedagógicos para alunos com transtornos do espectro autista na rede estadual de ensino de São Paulo. REGS, 6(21). https://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170509162549.pdf

Arvellos, D. (2019). O ensino de História através do patrimônio local: uma proposta pedagógica para alunos com autismo. Dissertação de Mestrado, Rio Grande. https://repositorio.furg.br/handle/1/8940

Barbosa, M., Silva, J., Prado, R. & Junior, C. (2022). Ensino de Física: Metodologia Ativa e Recursos Adaptados para Alunos Com PEA. A Física na Escola, 20(1). https://www.researchgate.net/publication/362810867_Ensino_de_Fisica_Metodologia_Ativa_e_Recursos_Adaptados_para_Alunos_Autistas

Cesar, K., Oliveira, L., Araújo, L., Soares, R. & Soares, C. (2020). Materiais didáticos para o ensino aprendizado de alunos com autismo do ensino fundamental em escola pública. Experiências em Ensino de Ciências, 15(2). https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/744

Jesus, V. (2023). A construção do conceito de Tempo Histórico para crianças autistas na Educação Básica. [Trabalho de conclusão de Licenciatura]. UFPA. https://bdm.ufpa.br/handle/prefix/6240

Mathew,M. et al. (2021) Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years — Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2018. Surveillance Summaries, Vol. 70, No. 11. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/ss/pdfs/ss7011a1-H.pdf

Neto, P., Costa, K., Batista, G., Souza, D. & Brito, B. (2021). A inclusão de alunos com PEA nas aulas de História – um relato de experiência. Ensino de História: histórias, memórias, perspectivas e interfaces, vol. 2, pp. 25-34. https://www.editoracientifica.com.br/artigos/a-inclusao-de-alunos-com PEAnas-aulas-de-historia-um-relato-de-experiencia

Pinheiro, D. (2024, maio 2). Há cada vez mais crianças em Portugal com perturbações do espetro do autismo. Expresso. https://expresso.pt/sociedade/saude/2024-05-02-video-ha-cada-vez-mais-criancas-em-portugal-com-perturbacoes-do-espetro-do-autismo-ea917aca

Qian Li, M. et al. (2022). Prevalence of Autism Spectrum Disorder Among Children and Adolescents in the United States From 2019 to 2020. JAMA Pedriatrics.,2022;176(9), pp. 943-945. https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2793939

Teixeira, M. (2020). Formação continuada de professores: o Ensino de História numa perspetiva inclusiva. [Dissertação de Mestrado]. UFRRJ. https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/598595/2/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20Mois%C3%A9s%20Pires%20Teixeira%20Oficial.pdf

Valente, C. (2024, maio 2). Uma em cada 100 crianças em idade escolar tem autismo. Diário de Notícias. https://www.dn.pt/585987537/uma-em-cada-100-criancas-em-idade-escolar-tem-autismo/

Zakas, T., Browder, D., Delzeer, L. & Heafner, t. (2013). Teaching social studies content to students with autism using a graphic organizer intervention. Research in Autism Spectrum Disorders, vol.7(9), pp. 1075-1086. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1750946713001128

Published

2024-12-30

How to Cite

Vieira, H. (2024). Ensinar História a alunos com Autismo: desafios e estratégias. Saber &Amp; Educar, 33(1). https://doi.org/10.25767/se.v33i1.37360