Teaching and learning history in the 21st century

Challenges and potential

Authors

  • Miguel Monteiro Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa

Keywords:

Teaching History, New Pedagogies, Challenges of the 21st century

Abstract

Is it possible to establish a new relationship between the new pedagogies and objectives of History teaching, with the current demands of a changing school? How can we make History a subject that students enjoy? Is the issue only a question of methodologies? How is the problem seen at the level of subject management? We cannot continue to stand by and watch the “spectacle” of the assault on the “fortress” of History, since it is essential for students and other subjects in the curriculum to understand the temporal context and their own place in that reality.

References

Bloch, M. (1998). Apologia da História ou O Ofício do Historiador. Estratégias Criativas.

Bruner, J. (1996). Ensinar o Presente, o passado e o Possível. Cultura da Educação.Ed. 70.

Canário, R. (2005). O que é a Escola? Um “olhar” sociológico. Porto Editora.

Croce, B. (1938). La storia come pensiero e come azione. Laterza.

Febvre, L. (1973). Combates pela História. Martins Fontes.

Gadamer, H.-G. (1998). Os Problemas epistemológicos das ciências humanas. In O Problemas da Consciência Histórica (pp. 17-28). Estratégias Criativas.

Macedo, J. B. (1970). O Ensino Liceal da História e as exigências universitárias. Revista Palestra: Revista de Pedagogia e Cultura, 37/39, 9-22.

Marques, R. (1983). Mudar a Escola – Novas Práticas de Ensino. Livros Horizonte.

Monteiro, M. C. (maio, 2021). Património, Memória e Identidade. Mátria XXI, Número Especial Evocativo, 571-590.

Monteiro, M. C. (2017). Ensino da História. In F. H. Veiga (Coord.), O Ensino na Escola de Hoje. Teoria, Investigação e Aplicação (pp. 241-264). Climepsi Editores.

Proença, M. C. (1989). Didática da História. Universidade Aberta.

Published

2024-12-30

How to Cite

Monteiro, M. (2024). Teaching and learning history in the 21st century: Challenges and potential. Saber &Amp; Educar, 33(1). Retrieved from https://revista.esepf.pt/article/view/41438