O Paulo Freire's legacy facing the age of disinformation

Authors

  • Marina Maria Soares Silva Universidade do Minho - Instituto de Ciências Sociais (ICS)

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29516

Keywords:

Paulo Freire, Fake news

Abstract

This paper seeks to go through reflections proposed in the works of the educator and philosopher Paulo Freire and relate them to the problem of disinfor- mation. Disinformation and post-truth, in turn, consist in complex and harmful phenomena, which culminate in the deterioration of plural dialogues, the distortion of reality, and, consequently, the im- prisonment of ideas based on lies. That is why the legacy of Paulo Freire’s work sheds light on this wor- rying scenario. The patron of Brazilian education contributed strongly to the thought of an education for freedom that prioritizes critical and emancipa- tory teaching. Based on these principles, this work sought to use the educator’s works to emphasize the importance of critical and emancipatory teaching in the scenario of disinformation.

References

Arendt, H. (1995). Verdade e Política. Relógio D’Água.

Arguedas, A. R., Robertson, C. T., Fletcher, R., & Nielsen, R. K. (2022). Echo Chambers, Filter Bubbles, and Polarisation : a Literature Review (p. 42). Reuters Institute for the Study of Journalism. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/echo-chambers-filter-bubbles-and-polarisation-literature-review

Brito, V. de P. (2015). Poder informacional e desinformação. Universidade Federal de Minas Gerais.

Bruns, A. (2021). Echo chambers? Filter bubbles? The misleading metaphors that obscure the

real problem. In Hate Speech And Polarization in Participatory Society (pp. 33–48).

Buckingham, D. (2019). The Media Education Manifesto. Polity Press.

Ceppas, F., & Rocha, R. R. (2019). Ensino de filosofia

na era da pós-verdade. O Que Nos Faz Pensar, 28(45), 288–301. https://doi.org/10.32334/oqnfp.2019n45a689

Chinn, C. A., Barzilai, S., & Duncan, R. G. (2021). Education for a “Post-Truth” World: New Directions for Research and Practice. Educational Researcher, 50(1), 1–10. https://doi.org/10.3102/0013189X20940683

Cooke, N. A. (2018). Fake News and Alternative Facts - Information Literacy in a Post-Truth Era. ALA Editions.

Delmazo, C., & Valente, J. (2018). Fake news nas redes sociais online: propagação e reações à desiformação em busca de cliques. Media & Jornalismo, 18(1), 16.

Esteves, F., & Sampaio, G. (2019). Viral: A Epidemia de Fake News e a Guerra da Desinformação (1st ed.).

Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade (Vol. 1). Paz e Terra.

Freire, P. (1981). Ação Cultural para a Liberdade e outros escritos (5a). Paz e Terra.

Freire, P. (1997). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Freire, P. (2001). Carta de Paulo Freire aos professores. 15(42), 259–268.

Freire, P. (2003). Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra.

Freire, P. (2013). Ação Cultural para Liberdade e outros escritos(16a). Paz & Terra.

Morin, E. (1999). Os Sete Saberes Necessários a Educação do futuro(2nd ed.). UNESCO. www.cortezeditora.com.br

Patino, B. (2019). A civilização do peixe vermelho. Gradiva - Publicações, Lda.

Prior, H. (2019). Mentira e política na era da pós-verdade: fake news, desinformação e factos alternativos. Comunicação Digital: Media, Práticas e Consumos, 75–97. https://doi.org/https://doi.org/10.26619/978-989-8191-87-8.4

Santaella, L. (2018). A pós-verdade é verdadeira ou falsa? Dfle Cores.

Silva, V. C. da, & Videira, A. A. P. (2020). Como as ciências morrem? Os ataques ao conhecimento na era da pós-verdade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(3), 1041–1073. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1041

Silva, M. M. S., & Santos, L. A. (2022). Educação na Era da Pós-Verdade : Como Lidar Com Esta Realidade ? Práticas Comunicativas, Organizações e Educação. Atas Das VIII Jornadas Doutorais Do CECS, 127–141.

Volkoff, V. (2000). Pequena história da desinformação – do cavalo de Tróia à Internet. Editorial Notícias.

Wardle, C., & Derakhshan, H. (2017). INFORMATION DISORDER : Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. https://rm.coe.int/information-disorder-towardan-interdisciplinary-framework-forresearc/168076277c

Zhang, X., & Ghorbani, A. A. (2019). An overview of online fake news: Characterization, detection, and discussion. Information Processing and Management, 126(1), 21. https://doi.org/.1037//0033-2909.I26.1.78

Additional Files

Published

2022-12-13

How to Cite

Silva, M. M. S. (2022). O Paulo Freire’s legacy facing the age of disinformation. Saber &Amp; Educar, 31(2). https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29516