The Role of scientific popularization activities in promoting scientific literacy

Authors

  • Marisa Correia Escola Superior de Educação/Instituto Politécnico de Santarém. Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV), Rio Maior, Portugal
  • Maria Clara Martins Escola Superior de Educação/Instituto Politécnico de Santarém

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v31i1.29834

Abstract

Several social debates related to environmental and health issues, such as the COVID-19 pandemic and climate change, have raised major concerns about misinformation and science denialism. Therefore, there is a need for public understanding of how science works and to promote scientific literacy in non-formal education contexts. Integrated in Higher Professional Education study cycle we developed a course that intended to enable students to plan, implement and evaluate scientific popularization activities for children and young people. This experience revealed that students acquired more mature ideas about the purposes and the relevance of popularization of science; and developed knowledge and skills to operationalize it.

Author Biography

Marisa Correia, Escola Superior de Educação/Instituto Politécnico de Santarém. Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV), Rio Maior, Portugal

Professora adjunta na Escola Superior de Educação de Santarém/Instituto Politécnico de Santarém. Doutorada em Educação, na área de especialidade em Didática das Ciências pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Licenciada em Ensino da Física e da Química e Mestre em Educação, especialização em Supervisão e Orientação Pedagógica, pela Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. Com uma Pós-graduação em Educação e Tecnologias Digitais do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Membro integrado do Centro de Investigação em Qualidade da Vida. Desenvolve investigação no âmbito da formação de educadores e professores do 1.º, 2.º e 3.º Ciclo do Ensino Básico, na área da: Didática das Ciências; Educação Ambiental; Tecnologias Digitais na Educação; E-learning, Educação a distância. Subcoordena o Projeto e-learning IPSantarém. Cocoordenadora do Ctec - Centro Tecnológico da ESES

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Published

2022-03-25

How to Cite

Correia, M., & Martins, M. C. (2022). The Role of scientific popularization activities in promoting scientific literacy. Saber &Amp; Educar, 31(1). https://doi.org/10.25767/se.v31i1.29834