Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning

a case study in the 1st CEB

Authors

  • Luísa Maria Pinto Azevedo Centro de Investigação em Educação - Instituto de Educação da Universidade do Minho
  • António José Meneses Osório Instituto de Educação - Universidade do Minho
  • Vítor Patrício Rodrigues Ribeiro Instituto das Ciências Sociais - Universidade do Minho; Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti

Keywords:

Geographic Information Technology, Augmented Reality, Earthquakes

Abstract

Learning supported by Geographic Information Technologies (GIT) and Augmented Reality (AR) deserves attention in the field of Education study. The basic research of this article aims to understand the potential of these technologies in learning information content in the curriculum of the Study of the Environment in the 1st cycle of Basic Education, in Portugal. Based on the case study methodology, qualitative data were collected through observation, observation grids, field notes, work carried out by students and in the realization of a focus group. The learning results, derived from dynamic activities in the classroom, show that an adequate and intentional articulation of GIT and AR support the understanding of concepts and phenomena and favor the construction of knowledge.

Author Biographies

Luísa Maria Pinto Azevedo, Centro de Investigação em Educação - Instituto de Educação da Universidade do Minho

Licenciada em Educação Básica e mestre em Ensino do 1.º e do 2.º Ciclo do Ensino Básico pela Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Luísa Azevedo é doutoranda em Ciências da Educação, especialidade em Tecnologia Educativa na Universidade do Minho. Bolseira FCT, encontra-se a desenvolver um projeto de investigação em torno das Tecnologias de Informação Geográfica e da Realidade Aumentada no desenvolvimento do pensamento espacial dos estudantes do ensino básico

António José Meneses Osório, Instituto de Educação - Universidade do Minho

Doutorado em Telemática Educacional na Universidade de Exeter, no Reino Unido, António Osório é atualmente Professor Associado com agregação na Universidade do Minho e coordenador do grupo de investigação em Tecnologia, Multiliteracias e Curriculum.

Coordena inúmeros projetos nacionais e internacionais, no âmbito da Tecnologia de Informação e Comunicação e Tecnologia Educativa. António Osório é ainda orientador de diversos projetos de mestrado e de doutoramento nestas áreas de especialização.

Vítor Patrício Rodrigues Ribeiro, Instituto das Ciências Sociais - Universidade do Minho; Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti

Professor convidado equiparado a professor auxiliar no Instituto das Ciências Sociais da Universidade do Minho e professor adjunto na Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, no Porto, Vítor Ribeiro é doutorado em Geografia e Planeamento Regional pela Universidade do Minho e pela Universidade Complutense de Madrid. Possui uma vasta experiência na área dos Sistemas de Informação Geográfica (SIG), sendo orientador de diversos projetos de mestrado e de doutoramento nestas áreas de especialização

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Published

2022-03-03

How to Cite

Azevedo, L. M. P., Osório, A. J. M., & Ribeiro, V. P. R. (2022). Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB. Saber &Amp; Educar, 31(1). Retrieved from https://revista.esepf.pt/article/view/29837