A Children Participation in transforming communities

Um estudo de caso num contexto rural

Authors

  • Ana Pádua ESEPF
  • Irene Cortesão ESEPF

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229

Keywords:

Child Participation; Childhood Cultures; Community; Well-being

Abstract

Children are a social group disproportionately affected by socioeconomic inequalities, environmental problems, violence, and illness (Madeira, 2015; Sarmento, 2004). Furthermore, social perspectives on childhood have contributed to building a system that makes children more vulnerable, removing their autonomy and preventing them from accessing the right to participation enshrined in the Convention on the Rights of the Child.  Considering communities as privileged places for intervention, since the community process is multidimensional and multidirectional (Ornelas, 1997), this research sought to explore the relationship between community and children's participation since their involvement is essential for dismantling these power structures, bringing benefits to society (Cortesão & Jesus, 2022; Madeira, 2015; Sarmento, 2004; Taylor & Percy-Smith, 2008). 

Through a case study in a Community Centre, we sought to understand a community reality, understanding how communities shape childhoods and, at the same time, what the potential of children is in transforming communities, defending the idea that the involvement and participation of children and young people is the key to a better future.

References

Aires, L. (2015). Paradigma qualitativo e práticas de investigação educacional. Universidade Aberta.

Ackermann, L., Feeny, T., Hart, J., & Newman, J. (2003). Understanding and evaluating children’s participation. A Review of Contemporary Literature. Plan UK/Plan International.

Bauman, Z. (2013). Community: Seeking safety in an insecure world. John Wiley & Sons.

Bertão, A., Mendes, I., & Carvalho, M. J. (2014). Os centros comunitários no centro do conhecimento:(Inter) relação entre os centros comunitários e a escola superior da educação do Porto. In XXVII Congresso Internacional Pedagogia Social (pp. 509-514). Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto.

Brandão, B., Portugal, E. & Carvalho, J (2019). Três Gerações Aspiram a uma Primavera Turística. Geonatura.

Brennan, M. A., Barnett, R. V., & Baugh, E. (2007). Youth involvement in community development: Implications and possibilities for extension. Journal of Extension, 45(4), 203-213.

Chácon, J. (2015). Antropología e infancia: Reflexiones sobre los sujetos y los objetos. Cuicuilco, 22(64), 133- 153. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-16592015000300007&lng=es&tlng=es

McMillan, D. W., & Chavis, D. M. (1986). Sense of community: A definition and theory. Journal of Community Psychology, 14(1), 6-23.

Cortesão, I. (2019). Processos e resultados percebidos sobre a participação em projetos de música coral comunitária com crianças:"... e gostamos de estar à beira dos nossos colegas, a cantar todos juntos!". (Dissertação de Doutoramento em Ciências da Educação). Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Porto.

Cortesão, I., & Jesus, P. (2022). À-participação ou participação das crianças? Experiências de inovação educacional vistas pelas próprias. Revista Portuguesa De Investigação Educacional, (23), 1-34. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2022.10729

Follett, M. P. (1919). Community is a Process. The Philosophical Review, 28(6), 576–588. https://doi.org/10.2307/2178307

Ferreira, P. D., Azevedo, C. N., & Menezes, I. (2012). The developmental quality of participation experiences: Beyond the rhetoric that “participation is always good!”. Journal of Adolescence, 35(3), 599-610.

Hart, R. A. (1992). Children's Participation: From Tokenism to Citizenship. Innocenti Essays No. 4.

Justino, A. F. (2017). Intervir para progredir: a ação comunitária na Associação Verdades Escondidas, (Dissertação de mestrado), Escola Superior de Educação e Comunicação, Universidade do Algarve.

Lansdown, G. (2005). Can You Hear Me? The Right of Young Children to Participate in Decisions Affecting Them. http://lst-iiep.iiep-unesco.org/cgibin/wwwi32.exe/[in=epidoc1.in]/?t2000=023480/(100)

Lee, S. J., Kim, Y., & Phillips, R. (Eds.). (2015). Community well-being and community development: Conceptions and applications. Springer International Publishing

Madeira, R. (2015). A Participação das Crianças na esfera pública: a desigualdade social como desafio. Festim 1(2) 61-74.

Minayo, M. et al. (2002). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade, (21ª ed.). Vozes.

Nikkhah, H. & Redzuan, M (2009). Participation as a medium of empowerment in community development. European Journal of Social Sciences, 11, 170-176.

Norris, F. H., & Stevens, S. P. (2007). Community Resilience and the Principles of Mass Trauma Intervention. Psychiatry: Interpersonal and Biological Processes, 70(4), 320–328. doi:10.1521/psyc.2007.70.4.320

Ornelas, J. (1997) Psicologia comunitária: origens, fundamentos e áreas de intervenção. Análise Psicológica 15(3)

Prilleltensky, I., & Prilleltensky, O. (2006). Promoting well-being: Linking personal, organizational, and community change. John Wiley & Sons Inc.

Sarmento, M. J. (2004). As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Asa.

Sarmento, M. J. (2005). Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação & Sociedade, 26, 361-378.

Sarmento, Manuel J., Fernandes, N. & Tomás, C. (2007), Políticas Públicas e Participação Infantil, Educação, Sociedade e Cultura, 25, 183-206.

Serrano, G., 1999, Elaboración de Proyectos sociales (Casos prácticos), Narcea, S.A. Ediciones Madrid.

Silva, I. S., Veloso, A. L., & Keating, J. B. (2014). Focus group: Considerações teóricas e metodológicas. Revista Lusófona de educação, (26), 175-189.

Taylor, M., & Percy-Smith, B. (2008). Children’s Participation: Learning from and for Community Development. The International Journal of Children’s Rights, 16(3), 379–394. doi:10.1163/157181808x31121

Tonniës, F. (2001). Community and civil society. Cambridge Texts In The History Of Political Thought. Cambridge.

Trevisan, G. (2011). Cidadania e participação - uma proposta de análise das competências de tomada de decisão das crianças na escola. In Actas do V Encontro CIED.

Trevisan, G., Bento, G., Carvalho, M., Silva, Sarmento, M. J. (2022). Infância, Espaço Publico e Participação: a Abordagem do Território de Aprendizagem. In, M. Gobbi, C. Anjos, E, Seixas & C. Tomás (Org.), O Direito das Crianças à Cidade. Perspetivas desde Portugal e o Brasil, (pp. 35-58). FEUSP. https://doi.org/10.11606/9786587047317

Wandersman, A., & Florin, P. (2003). Community interventions and effective prevention. American Psychologist, 58(6-7), 441.

Published

2023-12-22 — Updated on 2023-12-22

How to Cite

Pádua, A., & Cortesão, I. (2023). A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural. Saber &Amp; Educar, 32(2). https://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229