O Humanismo em Manuel Antunes
Para um projeto de educação integral na construção do homem todo
DOI:
https://doi.org/10.25767/se.v34iEm%20progresso.39597Keywords:
Man. Humanism. Person. Integral Education. Pedagogy.Abstract
This article aims to present the main lines of the pedagogical thought of Manuel Antunes (1918-1985), based on a synthetic humanism, conveyed by the ideal of total education, of the whole man. Considered one of the most important thinkers of Portuguese culture in the 20th century, a democratic pedagogue, always concerned with everything that is human and with the humanization of the Earth itself, Manuel Antunes imprints in his thought an interdisciplinary, transdisciplinary, dialogic, plural, open logic, of articulation of knowledge, and of appeal to integral, humanist education, as a means of emancipation and liberation, which promotes the dignity of the human person. Inspired by his pedagogical thought, of integral education, in a close relationship with culture, combined with a humanism based on complementarity, we present a project for training critical thinking and creativity, with a view to promoting socio-emotional skills, enhancing a culture of peace and tolerance.
References
Referências bibliográficas sobre o Projeto de treino do pensamento crítico e criatividade PENSAR E PERGUNTAR – a minha opinião conta!
Cabezudo, A. et al. (2010). Guia prático para a educação global: Conceitos e metodologias no âmbito da educação global para educadores e decisores políticos. Centro Norte-Sul do Conselho da Europa. https://rm.coe.int/168070eb92
Declaração Europeia sobre Educação Global até 2050 (2022). Declaração de Dublin, Quadro Estratégico Europeu para o reforço da Educação Global na Europa até ao ano 2050. https://www.gene.eu/ge2050-congress
Faria, E. et al (2017). Relatório Técnico Perfil do Aluno. Competências para o Século XXI. CNE – Conselho Nacional de Educação. https://www.cnedu.pt/content/edicoes/estudos_e_relatorios/relatorio_PerfilAluno_1.pdf
Halpern, D. (1996). Thought & Knowledge: An Introduction to Critical Thinking. Lawrence Erlbaum Associates.
OCDE (2015). O poder das competências socioemocionais. Estudos da OCDE sobre competências para o progresso social. Fundação Santillana. https://www.fundacaosantillana.org.br/publicacao/estudos-da-ocde-sobre-competencias-competencias-para-o-progresso-social-o-poder-das-competencias-socioemocionais/
Tenreiro-Vieira, C. & Vieira, R. (2001). Promover o Pensamento Crítico nos Alunos: Propostas Concretas para a Sala de Aula. Porto Editora.
UNESCO (2022). Transforming Education Now and for the Future We Want: TES National Follow-up Actions to move towards the achievement of SDG 4. https://www.unesco.org/sdg4education2030/en/articles/transforming-education-now-and-future-we-want-tes-national-follow-actions-move-towards-achievement
Vincent-Lancrin, S., et al. (2019), Fostering Students' Creativity and Critical Thinking: What it Means in School, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/62212c37-en.pdf?expires=1727004703&id=id&accname=guest&checksum=B718FB1C6AFF54B0D1D4054FD303EF58
Referências bibliográficas de Manuel Antunes
Antunes, M. (1970). Humanismo. Verbo Enciclopédia Luso-Brasileira de Cultura (vol.10). Editorial Verbo.
Antunes, M. (1980). Occasionalia. Homens e Ideias de Ontem e de Hoje. Multinova.
Antunes, M. (1999). Cultura. Enciclopédia Verbo Luso-Brasileira de Cultura, Edição Século XXI(vol. 8). Editorial Verbo.
Antunes, M. (2007a). Obra Completa do Padre Manuel Antunes (Tomo I). Cultura e Civilização. Fundação Calouste Gulbenkian.
Antunes, M. (2007b). Obra Completa do Padre Manuel Antunes (Tomo IV). Religião, Teologia e Espiritualidade. Fundação Calouste Gulbenkian.
Antunes, M. (2008a). Obra Completa do Padre Manuel Antunes (Tomo I). Cultura e Civilização. Fundação Calouste Gulbenkian.
Antunes, M. (2008b). Obra Completa do Padre Manuel Antunes (Tomo II). Educação e Sociedade (2ªed.). Fundação Calouste Gulbenkian.
Antunes, M. (2008c). Obra Completa do Padre Manuel Antunes (Tomo III). Política e Relações Internacionais. Fundação Calouste Gulbenkian.
Antunes, M. (2009). Obra Completa do Padre Manuel Antunes (Tomo V). Estética e Crítica Literária. Fundação Calouste Gulbenkian.
Antunes, M. (2011). Obra Completa do Padre Manuel Antunes (Tomo I). Cultura e Civilização. Fundação Calouste Gulbenkian.
Referências bibliográficas sobre Manuel Antunes
Alves-Jesus, M. S. (2022). O homem espuma contra o homem todo. Apontamentos para uma leitura sobre direitos humanos na obra do Padre Manuel Antunes. In Franco, J. E. & Martins, G. O. (coord.). Repensar Portugal, a Europa e a Globalização: Saber Padre Manuel Antunes - 100 Anos (pp. 937-947). Imprensa da Universidade de Coimbra.
Alves-Jesus, M. S. & Autor (2024). Padre Manuel Antunes, Dignipédia Global, Dicionário Global de Direitos Humanos. https://dignipediaglobal.pt/dicionario-global/antunes-padre-manuel.
Castro, J. A. A. (2021). Interpelações à Teologia na obra do Padre Manuel Antunes. Ephata, 3(1), 115-135.
Dimas, S. (2019). A educação integral do homem na filosofia do Padre Manuel Antunes. Saberes Interdisciplinares – Revista do Centro Universitário Presidente Tancredo de Almeida Neves, Mariana – Brasil, Ano XII, (n.º 23), 174-180.
Fiolhais, C. (2022). O Padre Manuel Antunes e a ciência. In Repensar Portugal, a Europa e a Globalização: Saber Padre Manuel Antunes - 100 Anos (pp. 887-900). Imprensa da Universidade de Coimbra.
Franco, J. E. (1999). Brotar Educação. Roma Editora.
Franco, J. E. (2008). Introdução. Para um projecto de educação total. In Obra Completa do Padre Manuel Antunes, Educação e Sociedade (2ªed., pp.1-11). Fundação Calouste Gulbenkian.
Franco, J. E. & Ferreira, A. L. (2024). Atualidade do pensamento democrático do Padre Manuel Antunes. Broteria,198 (5/6), 451-462.
Manso, A. (2022). Manuel Antunes. O lugar das humanidades no futuro da educação. In Repensar Portugal, a Europa e a Globalização: Saber Padre Manuel Antunes, 100 Anos (pp. 445-461). Imprensa da Universidade de Coimbra.
Miranda, M. (2018). As Humanidades são úteis? Brotéria,187(5), 562-570.
Patrício, M. F. (2007). Pessoa e comunidade no horizonte da concepção paidêutica do Padre Manuel Antunes. In Padre Manuel Antunes (1915-1985) Interfaces da cultura portuguesa e europeia (pp. 265-272). Campo das Letras.
Patrício, M. F. (2018). Manuel Antunes e a proposta de um ecumenismo das culturas. Brotéria, 187(5), 543-552.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Lúcia Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- The opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.
- The journal reserves the right to make the original, normative changes, spelling and grammar, in order to maintain the standard language of worship, while respecting the style of the authors.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.