Digital Learning and Inclusion in Angolan Higher Education

Authors

  • Cesário Barbante Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo https://orcid.org/0000-0003-2019-1572
  • Lia Raquel Oliveira Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v34iEm%20progresso.41840

Keywords:

Higher education, Digital Technologies

Abstract

This study surveyed student learning practices in higher education in Angola, using digital technologies while taking into account the challenges and limitations regarding access to these technologies. The primary objective was to identify how public university students use digital technologies to carry out their learning activities. This is a qualitative study, developed through a single case study of an observational nature. Multiple data collection methods were employed, including questionnaire-based surveys, participant observation, informal conversations, and document analysis. The findings highlight the importance of technological enhancement in public universities as a result of public policy and underscore the need for pedagogical actions that promote the appropriation and valorisation of mobile device usage within the context of education and digital culture, among both teachers and students in public higher education. It was found that students own at least one mobile device and primarily use it to communicate with peers and lecturers via social media. Additionally, students were found to rely predominantly on mobile data for internet access, as it is the most cost-effective option.

References

Almeida, M. (2008). Educação e tecnologias no Brasil e em Portugal em três momentos de sua história. Educ. Form. Tecnol, 23-36. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1646-933x2008000100004&script=sci_abstract&tlng=en

Banco Mundial (2011). Construindo o Futuro: Como é que o Ensino Superior Pode Contribuir Para a Agenda de Transformação Económica e Social de Cabo Verde [Building the Future: How Higher Education Can Contribute to Cape Verde’s Economic and Social Transformation Agenda]. Direção-Geral de Ensino Superior, Governo de Cabo Verde.

Barbante, C. (2018). A tecnologia educativa no ensino superior público na província do Huambo: Caracterização e perspetivas de futuro [Tese de doutoramento, Universidade do Minho]. Repositório da Universidade do Minho. https://hdl.handle.net/1822/55804

Barbante, C., Oliveira, L. R., & Tumbo, D. (2023). Os desafios da universalização da educação à distância no ensino superior. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (26), 1-20. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2023.15894

Barbante, C., Oliveira, L. R., Teixeira, M., & Tchivangulula, A. W. (2020). Perspectivas de implementação da modalidade de ensino a distância no ensino superior, em Angola. PRATICA-Revista Multimédia de Investigação em Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning, 3(1), 85-101. https://doi.org/10.34630/pel.v3i1.3759

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto editora.

Carrillo, C., & Flores, M. A. (2020). COVID-19 and teacher education: A literature review of online teaching and learning practices. European Journal of Teacher Education, 43(4), 466–487. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821184

Chen, V., Sandford, A., LaGrone, M., Charbonneau, K., Kong, J., & Ragavaloo, S. (2022). An exploration of instructors’ and students’ perspectives on remote delivery of courses during the Covid-19 pandemic. British Journal of Educational Technology, 53(3), 512–533. https://doi.org/10.1111/bjet.13205

Conselho Nacional de Educação (CNE). (2021). Efeitos da pandemia COVID-19 na educação: Desigualdades e medidas de equidade. https://www.cnedu.pt/content/noticias/estudos/Estudo_AssembleiaRepublica-Efeitos_da_pandemia_COVID-19.pdf

Coutinho, C. P. (2014). Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas. Leya.

Cyrulnik, B. & Latour, B. (2021). Bruno Latour et Boris Cyrulnik: les leçons du confinement. La Grande Librairie. https://www.youtube.com/watch?v=ELJk5DA0h-c

Decreto Presidencial n.º 178/21, de 14 de julho.(2021). Aprova a Política Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação. Diário da República – I Série, n.º 137. Governo de Angola.

Decreto Presidencial n.º 59/20, de 3 de março.(2020). Regulamenta o regime jurídico do ensino a distância no ensino superior em Angola. Diário da República – I Série, n.º 37. Governo de Angola. Fundação para o Desenvolvimento Científico e Tecnológico. (2021). FUNDECIT Estatuto Orgânico. https://fundecit.ao/legislacao.aspx?id=5&menu=Legislacao

Gómes, J., Jorge, M. A., & Pinto, J. (1996). Metodologia do trabalho científico. Porto Editora.

Governo de Angola. (2019). Livro branco da TIC 2019-2022. http://cdn.sepe.gov.ao/sepe/documentos/LBTIC19-22.pdf

Governo de Angola. (2022). Plano de Desenvolvimento Nacional 2023-2027. https://www.mep.gov.ao/assets/indicadores/angola2050/20231030(3)_layout_Final_Angola_PDN%202023-2027-1.pdf

Kennisnet Foudation. (2015). Four in balance monitor 2015: use and benefits of ICT in education. Kennisnet.

Lima, M. & Araújo, J. (2021). A utilização das tecnologias de informação e comunicação como recurso didático-pedagógico no processo de ensino e aprendizagem. Revista Educação Pública, 21 (23). https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/23/a-utilizacao-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-como-recurso-didatico-pedagogico-no-processo-de-ensino-aprendizagem

Ministério do Ensino Superior, Ciência, Tecnologia e Inovação [MESCTI]. (2019). Livro Branco das Tecnologias de Informação e Comunicação 2019–2022. República de Angola.

Ofosu-Asare, Y. (2024). Developing classroom ICT teaching techniques, principles and practice for teachers in rural Ghana without access to computers or internet: a framework based on literature review. The International Journal of Information and Learning Technology. 41(3), 262–279. https://doi.org/10.1108/ijilt-04-2023-0045.

Organização para Cooperação Desenvolvimento Econômico (OCDE). (2020b). Strength through Diversity: Education for Inclusive Societies - Design and Implementation Plan.

EDU/EDPC. (2019).11/REV2. Directorate for Education and Skills Education Policy Committee. https://www.oecd.org/education/strength-through-diversity/Design-and-Implementation-Plan.pdf

Silva, B., Araújo, A. M., Vendramini, C. M., Martins, R. X., Piovezan, N. M.,Prates, E., Dias, A. S., Almeida, L. S., Rodrigues, M. C. & Joly, A. (2014).Aplicação e uso de Tecnologias digitais pelos professores do ensino superior no Brasil e Portugal. Educação, Formação & Tecnologias, 7 (1), 3-18. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1646-933x2014000100002&script=sci_abstract&tlng=en

Stake, R. E. (2007). A arte da investigação com estudos de caso, Lisboa. Fundação Calouste Gulbenkian.

Sun, M., Liu, J., & Lu, J. (2023). Digital Literacy in Africa: Exploring its Relationship with Infrastructure, Policy, and Social Inequality. African Journalism Studies, 44(3), 204–225. https://doi.org/10.1080/23743670.2024.2329705

Tumbo, D. & Silva, B. (2017). Acesso e uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação em Cursos a Distância na Universidade Pedagógica de Moçambique – Delegação de Niassa. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 332-337. https://hdl.handle.net/1822/52337

UNESCO (2005). For training and retraining of educational personnel in the field of ICT application in Education. http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php

UNESCO (2016). Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura. Representação da UNESCO no Brasil. UNESCO, 2016a. https://goo.gl/8LZA27

Vaz, L. (2022). Uso de Telemóvel em Meio Escolar-A Opinião dos Pais [Dissertação de Mestrado publicada]. Universidade de Coimbra https://hdl.handle.net/10316/102255

Washburn, D. (2021). Korean EFL Learner preference for text-based digital composing during emergency remote learning. English Teaching, 76 (2), 131–152. http://journal.kate.or.kr/

Published

2025-08-06

How to Cite

Barbante, C. ., & Oliveira, L. R. (2025). Digital Learning and Inclusion in Angolan Higher Education. Saber & Educar, 34(Em progresso). https://doi.org/10.25767/se.v34iEm progresso.41840

Issue

Section

Artigos