The use of the active Station Rotation Methodology to understand and value historical heritage: a study with primary school students on the Monastery of Batalha
Keywords:
Station Rotation Methodology, Historical heritage, 1.º CEBAbstract
Understanding the historical past is fundamental in building tomorrow's citizens. Providing children with direct contact with different approaches to heritage, encouraging their reading at increasingly demanding levels, brings potential in the way they see this material culture. In turn, when the teacher builds more active learning environments for this exploration, in which students have the opportunity to experience a series of tasks for their historical understanding, such as the use of the Rotation by Seasons Methodology, they attribute more meaning to what learn. This article aims to present an educational practice carried out with students from the 1st CEB of a school in the north of Portugal, in which the Seasonal Rotation Methodology was used to understand and value the historical monument of the Monastery of Batalha. An action research methodology was followed and the use of various data collection techniques and instruments was used. The results show that the use of this methodology enhanced the understanding and appreciation of historical heritage, developing historical, digital and other transversal skills that are important for the citizen of tomorrow.
References
Alcantara, E. (2020). Rotação por estações de aprendizagem. In Inovação e Renovação Acadêmica: Guião Prático de Utilização de Metodologias Ativas. Editora FERP.
Alvarenga, S., La Torre, O. & Peixoto, G. (2020). Rotação por estações: experimentação de uma proposta didática a alunos do ensino médio, no estudo de progressões por meio dos fractais. Research, Society and Development, 9(10), e4219108804-e4219108804. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.8804
Alves, L. A. M. (2014). A história local como estratégia para o ensino da história. Faculdade de Letras da Universidade do Porto.
Barca, I. (2004). Aula Oficina: do Projeto à Avaliação. In I. Barca, Para uma educação de qualidade: Atas da Quarta Jornada de Educação Histórica (pp. 131–144). CIED/ UM.
Castells, M. (2000). A sociedade em rede. Paz e Terra.
Coutinho, C., Sousa, A., Dias, A., Bessa, F., Ferreira, M. & Vieira, S. (2009). Investigação-acção: metodologia preferencial nas práticas educativas. Revista Psicologia, Educação e Cultura, 13(2), 355-379. http://hdl.handle.net/1822/10148
Diogo, F. (2010). Desenvolvimento curricular. Plural Editores.
Direção-Geral da Educação (2018a). Aprendizagens Essenciais de Estudo do Meio - 4º ano. Ministério da Educação.
Direção-Geral da Educação (2018b). Aprendizagens Essenciais de Artes Visuais- 1º Ciclo do Ensino Básico. Ministério da Educação.
Direção-Geral da Educação (2021). Aprendizagens Essenciais de Matemática - 4º ano. Ministério da Educação.
Gil, H. & Farinha, C. (2014). As TIC na prática de ensino supervisionada: utilização do software educativo «escola virtual» no 3.º ano do 1.º CEB. In M. A. Flores, C. Coutinho, & J. A. Lencastre (Org.), Atas do Congresso Formação e trabalho docente na sociedade da aprendizagem, 926-935. Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC).
Graça, V. (2024). Metodologias ativas e tecnologias digitais para o desenvolvimento da consciência histórica: um estudo de caso com alunos do 1º e 2º Ciclos do Ensino Básico. [Tese de doutoramento. Universidade do Minho]. Repositório Institucional da Universidade do Minho.
https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/89807
Lee, P. (2016). Literacia histórica e história transformativa. Educar Em Revista, 60(60), 107–146. https://doi.org/10.1590/0104-4060.45979
López-Belmonte, J. Segura-Robles, A., Moreno-Guerrero, A. & Parra-González, M. (2021). Robotics in education: a scientific mapping of the literature in web of science. Eletronics, 10(3). https://doi.org/10.3390/electronics10030291
Manique, A. P., & Proença, M. C. (1994). Didáctica da História: patrimônio e História local. Texto Editora.
Martínez-Hita, M., & Miralles-Martínez, P. (2020). Evaluación del diseño de un programa de intervención gamificado para el desarrollo del pensamiento histórico en el alumnado de Educación Primaria. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 34(2), 187–204. https://doi.org/https://doi.org/10.47553/rifop.v34i2.78420
Moran, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: Aproximações Jovens, 2.
Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma aprendizagem profunda. In J. Moran & L. Bacich (Eds.), Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso.
Oliveira-Martins, G., Gomes, C., Brocardo, J., Pedroso, J., Silva, L., Encarnação, M., Horta, M., Calçada, M., Nery, R., & Rodrigues, S. (2017). Relatório Técnico- Perfil dos alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória. Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação.
Pedro, A., Matos, J. F., Piedade, J., & Dorotea, N. (2017). Probótica Programação e robótica no Ensino Básico-Linhas Orientadoras. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Pereira, L. (2012). Conceções de literacia digital nas políticas públicas – estudo a partir do Plano Tecnológico Educação [Tese de doutoramento]. Universidade do Minho. http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/19825
Pereira, M. D. P. R., & Cardoso, A. P. P. O. (2010). A escola e a educação patrimonial: perspectivas de intervenção. Millenium, (38), 107-123.
Pinto, H. (2016). Educação Histórica e Patrimonial: conceções de alunos e professores sobre o passado em espaços do presente. CITCEM -Centro de Investigação Transdisciplinar «Cultura, Espaço e Memória».
Pinto, M. H. (2019). O Patrimônio Cultural no Ensino de História: entre teoria e prática. Fronteiras, 21(38), 10–28. https://doi.org/10.30612/frh.v21i38.11478
Steinert, M. & Hardoim, E. (2019). Rotação por Estações na Escola Pública: Limites e Possibilidades em uma aula de Biologia. Ensino em Foco, 2(4), 11-24.
Trindade, S. (2022). Ensino de História e Humanidades Digitais: perspectiva e possibilidades
potencializadoras para a aprendizagem histórica/Entrevistado por Arnaldo Junior, Osvaldo Junior e Wilian Bonete. Revista História Hoje, 11(23), 302–313. https://doi.org/https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i23.961
Valadares, J., & Moreira, M. (2009). A teoria da aprendizagem significativa: sua fundamentação e implementação. Edições Almedina.
Zamboni, E. (1993). O ensino de história e a construção da identidade. SEE/Cenp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Inês Rodrigues, Vânia Graça , Sofia Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- The opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.
- The journal reserves the right to make the original, normative changes, spelling and grammar, in order to maintain the standard language of worship, while respecting the style of the authors.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.