Dialogues between History Education and the development of critical thinking

a case study with 1st and 2nd grade students

Authors

  • Vânia Graça Center for Research and Innovation in Education (inED), School of Education, Polytechnic of Porto, (Portugal) https://orcid.org/0000-0002-7000-7211
  • Cristina Maia Centre for Research and Innovation in Education (inED), School of Education, Polytechnic of Porto, Portugal and Centre for Research in Education (CIEd), Institute of Education, University of Minho (Portugal) https://orcid.org/0000-0002-0466-3085

DOI:

https://doi.org/10.25767/se.v33i1.37962

Keywords:

History education, formation of the individual, critical and social thinking, 1st grade, 2nd grade

Abstract

History Education presents itself as an area that fosters the development of historical and critical thinking, by working with metahistorical concepts that are enhanced by analysing different historical sources. In this way, working on multiperspective in History favours the development of students' social and critical historical thinking, given that one of the aims of History is to train critical, intervening and aware individuals in the society in which they live. The aim of this study was to find out how the teaching of history contributes to the development of critical thinking through the design of didactic sequences. It is a qualitative study, which aimed to study two educational realities: a 3rd year class and a 6th year class in a school grouping in Porto. Various instruments and data collection techniques were used, such as direct observation grids and focus groups with students. Grounded Theory analysis techniques were used to analyse the data. The results allow us to conclude that there have been changes in the students' performance in terms of the development of critical thinking, which has helped them to understand the importance of learning history in the formation of democratic citizenship.

References

Alves, L. A., Moreira, L., Oliveira, R., & Ribeiro, C. (2012). Ideias de alunos sobre o “seu” passado doloroso a Guerra Colonial Portuguesa. Tempo de Histórias, 21, 7–31.

Barca, I. (2000). O pensamento histórico dos jovens Tese de doutoramento]. Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Universidade do Minho.

Barca, I. (2001). Educação Histórica: uma nova área de investigação. Revista Da Faculdade de Letras, 2, 13–21.

Barca, I. (2011). Educação Histórica: vontades de mudança. Educar Em Revista, 42, 59–71.

Barca, I., & Gago, M. (2001). Aprender a pensar em História: um estudo com alunos do 6.º ano de escolaridade. Revista Portuguesa de Educação, 14(1), 239–269.

Barton, K. (2004). Qual a utilidade da História para as crianças? Contributos do ensino de História para a cidadania. Para uma educação histórica de qualidade. Jornada Internacional de Educação Histórica, 4, 11-27.

Cainelli, M. R. (2008). A construção do pensamento histórico em aulas de história no ensino fundamental. Tempos históricos, 12(1), 97-110.

Cercadillo, L. (2000). Significance in History: Student’s Ideas in England and Spain. Creating Knowledge in the 21 St Century: Insights from Multiple Perspectives – American Educational Research Association Conference.

Chapman, A. (2021). Construindo a compreensão e o pensamento histórico através do ensino explícito de raciocínio histórico. In L. A. Alves & M. Gago (Eds.), Diálogo(s), Epistemologia(s) e Educação Histórica: um primeiro olhar (pp. 21–35). CITCEM - Centro de Investigação Transdisciplinar Cultura, Espaço e Memória.

Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research. Techniques and procedures for Developing Grounded Theory. Sage.

Coutinho, C. (2011). Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e Prática (2.ª ed.). Almedina.

Duquette, C. (2015). Relating Historical Consciousness to Historical Thinking Through Assessment. In K. Ercikan & P. Seixas (Eds.), New Directions in Assessing Historical Thinking (pp. 51–63). Routledge.

Gago, M. (2006). O olhar dos alunos acerca da variância da narrativa histórica. In I. Barca (Org.), Actas das III Jornadas Internacionais de Educação Histórica (pp. 55–73). Cied, Universidade do Minho.

Gago, M. (2012). Pluralidade de olhares Construtivismo e multiperspetiva no processo de aprendizagem. EPM-CELP.

Gómez, J., Ortuño, J., & Molina, S. (2014). Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI. Revista Tempo e Argumento, 6(11), 05–27. https://doi.org/10.5965/2175180306112014005

Graça, V. (2024). Metodologias ativas e tecnologias digitais para o desenvolvimento da consciência histórica: um estudo de caso com alunos do 1. º e 2. º ciclos do ensino básico [Tese de doutoramento]. Universidade do Minho

Grudinski, A., Martins, H., & Samarão, A. (2009). Os olhares cristãos e muçulmanos (e dos alunos) sobre a Batalha de Covadonga. In M. do C. Melo (Ed.), O Conhecimento (Tácito) Histórico – Polifonia de Alunos e Professores (pp. 56–74). Cied, Universidade do Minho.

Kantovitz, G. (2012). A disciplina de História e a formação para a cidadania: uma experiência interdisciplinar. EntreVer-Revista das Licenciaturas, 2(2), 95-109.

Latorre, A. (2004). La investigación-acción: Conocer y cambiar la prática educativa, Graó.

Lee, P. (2002). ‘Walking backwards into Tomorrow’: Historical Consciousness and Understanding History. The International Journal, 4(1), 1–46.

Lee, P. (2005). Putting Principles into Practice: Understanding History. In M. Donovan & J. Bransford (Eds.), How Students Learn: History in the Classroom (pp. 31–78). The National Academies Press.

Lee, P. (2016). Literacia histórica e história transformativa. Educar Em Revista, 60(60), 107–146. https://doi.org/10.1590/0104-4060.45979

Lévesque, S. (2008). Thinking historically: educating students for the 21th century. University of Toronto Press.

Maia, C. (2010). Guerra Fria e Manuais Escolares - Distanciamentos e Aproximações | Um retrato em duas décadas de Manuais Escolares Europeus (1890-2000). Porto.

Matoso, J. (1999). A função social da História no mundo de hoje. APH - Associação de Professores de História

Nechi, L. (2017). O novo humanismo como princípio de sentido da didática da história: reflexões a partir da consciência histórica de jovens ingleses e brasileiros. [Tese de Doutoramento]. Universidade Federal do Paraná.

Prats, J. (2006). Ensinar História no contexto das Ciências Sociais: princípios básicos. Educar em revista, 01-20.

Revilla, M. (2019). El desarrollo del pensamiento histórico a través del uso de entornos digitales de aprendizaje en la enseñanza de la historia reciente Tese de doutoramento. Universidad de Valladolid.

Rüsen, J. (2016). Contribuições para uma teoria da didática da história. WA Editores.

Seixas, P., & Morton, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson Education.

Silva, E. (2003). O desenvolvimento do senso crítico no exercido de identificação e escolha de argumentos. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 3, 57-68.

Published

2024-12-30

How to Cite

Graça, V., & Maia, C. . (2024). Dialogues between History Education and the development of critical thinking: a case study with 1st and 2nd grade students. Saber &Amp; Educar, 33(1). https://doi.org/10.25767/se.v33i1.37962