Dialogues between History Education and the development of critical thinking
a case study with 1st and 2nd grade students
DOI:
https://doi.org/10.25767/se.v33i1.37962Keywords:
History education, formation of the individual, critical and social thinking, 1st grade, 2nd gradeAbstract
History Education presents itself as an area that fosters the development of historical and critical thinking, by working with metahistorical concepts that are enhanced by analysing different historical sources. In this way, working on multiperspective in History favours the development of students' social and critical historical thinking, given that one of the aims of History is to train critical, intervening and aware individuals in the society in which they live. The aim of this study was to find out how the teaching of history contributes to the development of critical thinking through the design of didactic sequences. It is a qualitative study, which aimed to study two educational realities: a 3rd year class and a 6th year class in a school grouping in Porto. Various instruments and data collection techniques were used, such as direct observation grids and focus groups with students. Grounded Theory analysis techniques were used to analyse the data. The results allow us to conclude that there have been changes in the students' performance in terms of the development of critical thinking, which has helped them to understand the importance of learning history in the formation of democratic citizenship.
References
Alves, L. A., Moreira, L., Oliveira, R., & Ribeiro, C. (2012). Ideias de alunos sobre o “seu” passado doloroso a Guerra Colonial Portuguesa. Tempo de Histórias, 21, 7–31.
Barca, I. (2000). O pensamento histórico dos jovens Tese de doutoramento]. Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Universidade do Minho.
Barca, I. (2001). Educação Histórica: uma nova área de investigação. Revista Da Faculdade de Letras, 2, 13–21.
Barca, I. (2011). Educação Histórica: vontades de mudança. Educar Em Revista, 42, 59–71.
Barca, I., & Gago, M. (2001). Aprender a pensar em História: um estudo com alunos do 6.º ano de escolaridade. Revista Portuguesa de Educação, 14(1), 239–269.
Barton, K. (2004). Qual a utilidade da História para as crianças? Contributos do ensino de História para a cidadania. Para uma educação histórica de qualidade. Jornada Internacional de Educação Histórica, 4, 11-27.
Cainelli, M. R. (2008). A construção do pensamento histórico em aulas de história no ensino fundamental. Tempos históricos, 12(1), 97-110.
Cercadillo, L. (2000). Significance in History: Student’s Ideas in England and Spain. Creating Knowledge in the 21 St Century: Insights from Multiple Perspectives – American Educational Research Association Conference.
Chapman, A. (2021). Construindo a compreensão e o pensamento histórico através do ensino explícito de raciocínio histórico. In L. A. Alves & M. Gago (Eds.), Diálogo(s), Epistemologia(s) e Educação Histórica: um primeiro olhar (pp. 21–35). CITCEM - Centro de Investigação Transdisciplinar Cultura, Espaço e Memória.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research. Techniques and procedures for Developing Grounded Theory. Sage.
Coutinho, C. (2011). Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e Prática (2.ª ed.). Almedina.
Duquette, C. (2015). Relating Historical Consciousness to Historical Thinking Through Assessment. In K. Ercikan & P. Seixas (Eds.), New Directions in Assessing Historical Thinking (pp. 51–63). Routledge.
Gago, M. (2006). O olhar dos alunos acerca da variância da narrativa histórica. In I. Barca (Org.), Actas das III Jornadas Internacionais de Educação Histórica (pp. 55–73). Cied, Universidade do Minho.
Gago, M. (2012). Pluralidade de olhares Construtivismo e multiperspetiva no processo de aprendizagem. EPM-CELP.
Gómez, J., Ortuño, J., & Molina, S. (2014). Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI. Revista Tempo e Argumento, 6(11), 05–27. https://doi.org/10.5965/2175180306112014005
Graça, V. (2024). Metodologias ativas e tecnologias digitais para o desenvolvimento da consciência histórica: um estudo de caso com alunos do 1. º e 2. º ciclos do ensino básico [Tese de doutoramento]. Universidade do Minho
Grudinski, A., Martins, H., & Samarão, A. (2009). Os olhares cristãos e muçulmanos (e dos alunos) sobre a Batalha de Covadonga. In M. do C. Melo (Ed.), O Conhecimento (Tácito) Histórico – Polifonia de Alunos e Professores (pp. 56–74). Cied, Universidade do Minho.
Kantovitz, G. (2012). A disciplina de História e a formação para a cidadania: uma experiência interdisciplinar. EntreVer-Revista das Licenciaturas, 2(2), 95-109.
Latorre, A. (2004). La investigación-acción: Conocer y cambiar la prática educativa, Graó.
Lee, P. (2002). ‘Walking backwards into Tomorrow’: Historical Consciousness and Understanding History. The International Journal, 4(1), 1–46.
Lee, P. (2005). Putting Principles into Practice: Understanding History. In M. Donovan & J. Bransford (Eds.), How Students Learn: History in the Classroom (pp. 31–78). The National Academies Press.
Lee, P. (2016). Literacia histórica e história transformativa. Educar Em Revista, 60(60), 107–146. https://doi.org/10.1590/0104-4060.45979
Lévesque, S. (2008). Thinking historically: educating students for the 21th century. University of Toronto Press.
Maia, C. (2010). Guerra Fria e Manuais Escolares - Distanciamentos e Aproximações | Um retrato em duas décadas de Manuais Escolares Europeus (1890-2000). Porto.
Matoso, J. (1999). A função social da História no mundo de hoje. APH - Associação de Professores de História
Nechi, L. (2017). O novo humanismo como princípio de sentido da didática da história: reflexões a partir da consciência histórica de jovens ingleses e brasileiros. [Tese de Doutoramento]. Universidade Federal do Paraná.
Prats, J. (2006). Ensinar História no contexto das Ciências Sociais: princípios básicos. Educar em revista, 01-20.
Revilla, M. (2019). El desarrollo del pensamiento histórico a través del uso de entornos digitales de aprendizaje en la enseñanza de la historia reciente Tese de doutoramento. Universidad de Valladolid.
Rüsen, J. (2016). Contribuições para uma teoria da didática da história. WA Editores.
Seixas, P., & Morton, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson Education.
Silva, E. (2003). O desenvolvimento do senso crítico no exercido de identificação e escolha de argumentos. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 3, 57-68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vânia Graça, Cristina Maia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- The opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.
- The journal reserves the right to make the original, normative changes, spelling and grammar, in order to maintain the standard language of worship, while respecting the style of the authors.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
PRIVACY STATEMENT
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.