A Liderança Emocional em Agrupamentos do Sotavento

Contributos para o Clima Organizacional e o Bem-Estar Escolar

Authors

Keywords:

liderança escolar, inteligência emocional, clima escolar

Abstract

This article examines the relationship between school principals’ emotional intelligence (EI) and organizational climate in school clusters located in the eastern Algarve, a region characterized by cultural diversity and socio-educational challenges. Using a mixed-methods approach, data were collected through the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) and semi-structured interviews with school principals. The findings reveal a predominance of transformational leadership styles, closely linked to high levels of EI, particularly in empathy, active listening, and emotional self-regulation. Qualitative analysis confirms that emotionally competent leaders foster collaborative, safe, and motivating school environments, positively impacting teacher motivation and, indirectly, student academic achievement. The study highlights the relevance of EI as a core leadership competency, recommending its integration into principal training and professional development programs.

Keywords: school leadership, emotional intelligence, organizational climate, public schools

References

Alarcão, I. (2001). Escolas com sentido: Projetos de mudança, organizações e lideranças. Porto Editora.

Almeida, A. I., Piedade, J., & Pedro, N. (2012). Inovação no currículo em TIC no ensino secundário: Telemóveis, georreferenciação e páginas web. Atas do Encontro sobre Jogos e Mobile Learning (pp. 113–120). CIEd.

PDF disponível em: https://estudogeral.uc.pt/bitstream/10316/27145/1/Atas%20EJML-2012.pdf

Andrade, R. R., & Sá, S. O. (2022). Relevância da inteligência emocional na liderança das escolas do ensino especializado da música em Portugal. Humanidades & Tecnologia (FINOM), 38(1), 303–318. https://revista.finom.edu.br/index.php/Revista_Humanidades/article/view/3558/1826

Baltag, I. (2014). Construção de uma escola inclusiva: realidade(s) e futuro(s) [Dissertação de mestrado, Universidade de Évora]. Repositório Digital de Publicações Científicas da Universidade de Évora. http://hdl.handle.net/10174/12557

Baptista, N. (2025). Liderança e inteligência emocional na gestão escolar no Sotavento Algarvio [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Educação de Fafe]. Repositório Comum. http://hdl.handle.net/10400.26/57807

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70

Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18(Supl.), 13–25. https://www.psicothema.com/pdf/3271.pdf

Bass, B. M., & Avolio, B. J. (Eds.). (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Sage.

https://us.sagepub.com/en-us/nam/improving-organizational-effectiveness-through-transformational-leadership/book4228

Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2nd ed.). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781410617095

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Chiote, A. F. P. (2017). Práticas inclusivas num contexto de liderança: Perceções de diretores, coordenadores e professores de agrupamentos de escolas [Dissertação de mestrado, Instituto Politécnico do Porto, Escola Superior de Educação]. Repositório Científico. http://hdl.handle.net/10400.22/11649

Correia, P., & Sá, S. (2021). Liderança do(a) diretor(a) escolar e a sua relação com o clima organizacional. Humanidades & Tecnologia (FINOM), 29(1), 175–209. https://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/download/1525/1116

Costa, A., & Faria, L. (2017). Educación social y emocional revisitada: Perspectivas sobre la práctica en la escuela portuguesa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 31(1), 65–76. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/103729

Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research (3rd ed.). Sage. https://bayanbox.ir/view/236051966444369258/9781483344379-Designing-and-Conducting-Mixed-Methods-Research-3e.pdf

Cruz, M. G. (2012). A influência da liderança na motivação dos professores num agrupamento de escolas TEIP [Dissertação de mestrado, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas]. Universidade de Lisboa. https://repositorio.ulisboa.pt/bitstream/10400.5/5043/3/dissertacao_final.pdf

Druskat, V. U., & Wolff, S. B. (2001). Building the emotional intelligence of groups. Harvard Business Review, 79(3), 80–90. http://athena.ecs.csus.edu/~buckley/CSc192%20Web%20Files/HBR_Building_Emotional_Intelligence_of_Teams.pdf

Fernandes, D. (2011). Liderança e cultura organizacional nas escolas. In I. Alarcão (Org.), Liderança e gestão nas escolas (pp. 89–112). Porto Editora.

Fernandes, D. (2019). Para uma fundamentação e melhoria das práticas de avaliação pedagógica. Texto de apoio à formação – Projeto de Monitorização, Acompanhamento e Investigação em Avaliação Pedagógica (MAIA). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa / Direção-Geral da Educação, Ministério da Educação.

Fullan, M., & Quinn, J. (2016). Coherence: The right drivers in action for schools, districts, and systems. Corwin Press.

Goetz, T., Pekrun, R., Hall, N. C., & Haag, L. (2006). Academic emotions from a socio-cognitive perspective: Antecedents and domain specificity of students’ affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology, 76(2), 289–308. https://doi.org/10.1348/000709905X42860

Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam Books.

Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. Bantam Books.

Goleman, D., Boyatzis, R., & McKee, A. (2013). Primal leadership: Unleashing the power of emotional intelligence. Harvard Business Press.

Hoy, W. K., & Tschannen-Moran, M. (2003). The conceptualization and measurement of faculty trust in schools: The Omnibus T-Scale. In W. K. Hoy & C. G. Miskel (Eds.), Studies in leading and organizing schools (pp. 181–208). Information Age Publishing. https://www.researchgate.net/publication/313772743_The_conceptualization_and_measurement_of_faculty_trust_in_schools_the_omnibus_T-scale

Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2020). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 40(1), 5–22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077

Lima, L. C. (2002). Organização e cultura escolar: Uma introdução à sociologia das organizações escolares. ASA.

Marques, R. M. M. (2023). A importância da liderança emocional no exercício da função de diretor: Um estudo de caso num agrupamento de escolas do Algarve [Dissertação de mestrado, Universidade do Algarve]. Repositório da Universidade do Algarve. https://hdl.handle.net/10400.1/20085

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). SAGE Publications. https://www.metodos.work/wp-content/uploads/2024/01/Qualitative-Data-Analysis.pdf

Ribeiro, C., Campos, S., Coelho, M. L., & Pereira, P. A. (2019). O perfil do diretor da escola: A importância das competências emocionais. Gestão e Desenvolvimento, 27, 257–290. https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2019.384

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Sanches, M. de F. C., & Dias, M. (2015). Liderança em Agrupamentos de Territórios de Intervenção Prioritária: Imperativos, contingências e lógicas de acção. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, 5(1), 19–40. https://doi.org/10.25757/invep.v5i1.11

Saraiva, E. C. M. (2021). A inteligência emocional, suas influências no exercício da liderança: Estudo de caso [Dissertação de mestrado, Instituto Superior de Gestão]. Repositório Comum. http://hdl.handle.net/10400.26/37262

Sasere, O. B., & Matashu, M. (2024). Transcending traditional metrics: Evaluating school leadership effectiveness through emotional intelligence and qualitative instruments. Interdisciplinary Journal of Education Research, 6(1), 1–23. https://doi.org/10.38140/ijer-2024.vol6.34

Sasere, O. B., & Matashu, M. (2025). The direct and cascading impacts of school leaders’ emotional intelligence on teachers and students: A systematic review. Education Sciences, 15(9), 1168. https://doi.org/10.3390/educsci15091168

Sharma, R. (2022). Study of correlation between emotional intelligence and leadership in school heads. International Journal of Scientific Development and Research, 7(10), 521–531. Recuperado de https://www.ijsdr.org/papers/IJSDR2210023.pdf

Sutcher, L., Podolsky, A., & Espinoza, D. (2017). Supporting principals’ learning: Key features of effective programs. Learning Policy Institute. https://learningpolicyinstitute.org/sites/default/files/product-files/Supporting_Principals_Learning_FACTSHEET.pdf

Winter, R. (2022). Implementing emotional and social intelligence competencies in an educational business service. Journal of Instructional Research, 11, 72–76. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1363115.pdf

Published

2025-11-26 — Updated on 2025-11-26

How to Cite

Baptista, N. (2025). A Liderança Emocional em Agrupamentos do Sotavento: Contributos para o Clima Organizacional e o Bem-Estar Escolar. Saber & Educar, 34. Retrieved from https://revista.esepf.pt/article/view/41397